G4Media.ro

În librăriile din Franța a apărut istoria primei companii aeriene internaționale din…

Sursa Foto: Luca Niculescu

În librăriile din Franța a apărut istoria primei companii aeriene internaționale din lume: „Compania Franco-Română de Navigație Aeriană”

Ambasadorul României în Franța, Luca Niculescu, dezvăluie că în librăriile franceze a apărut un volum impresionant despre prima companie internațională din lume: Compania Franco-Română de Navigație Aeriană, înființată acum exact o sută de ani, în 1920. Autoarea, Maryla Boutineau.

„Am descoperit o comoară. Acum câteva zile a apărut în librăriile din Franța istoria primei companii aeriene internaționale din lume : Compania Franco-Română de Navigație Aeriană (…) Povestea pare desprinsă dintr-un film : suntem la sfârșitul Primului război mondial și mulți dintre piloții avioanelor de luptă nu mai au ce face. Câțiva rămân în armată, alții fac spectacole de acrobații aeriene, alții își schimba complet domeniul de activitate. Și unul dintre ei, Pierre de Fleurieu, aristocrat, se angajează la o bancă : filiala franceză a băncii Marmorosch Blank. Tatăl său, supărat că fiul a ajuns să lucreze la ghișeu, solicită o audiență președintelui băncii, românul Aristide Blank, în care îi cere ferm sa îl concedieze pe băiatul care «prestează o muncă nedemnă pentru un aristocrat ». Dar Blank face altceva, se întâlnește cu tânărul Pierre de Fleurieu, e cucerit de personalitatea sa, de ideile sale privind posibilitatea realizării unor zboruri comerciale și îi oferă aproape imediat un cec de multe milioane de franci”, relatează Luca Niculescu pe pagina sa de Facebook.

Fascinanta poveste continuă cu visele tânărului pilot francez care reușește să pună bazele Companiei franco-române de Navigație Aeriană, cu banii de la bancă și cu sprijin din partea statului român.

„Si cu sprijinul statului român, Nicolae Titulescu fiind cel care a spus : aviația trebuie să fie clasificată ca un instrument de pace, în special în Europa Centrala, unde persistă tensiuni. E o idee bună să înființăm o companie aeriană cu sprijinul României. Ca urmare, sunt angajați piloți care luptaseră în război, sunt amenajate avioane care nu transportaseră niciodată pasageri, sunt construite aerodromuri. Se zboară din etapă în etapă. Paris – Strasbourg – Viena – Praga – Varșovia – București… Avioanele sunt mai mici sau mai mari, mai fiabile sau mai puțin și poartă nume care par azi exotice : Cotez, Spad, Bleriot, Hispano-Suiza. E multa dăruire, mult entuziasm, e pionierat. Au loc și incidente, și accidente : aterizări forțate, prăbușiri, avioane distruse, vieți pierdute…Dar compania se extinde și rutele de zbor sunt tot mai multe. Se scriu pagini frumoase în presă, Hemingway și Paul Morand sunt printre cei care o popularizează”, relatează Luca Niculescu.

Ambasadorul mai descrie și ce spunea un pilot despre primul său zbor de noapte Belgrad – București, din 19 septembrie:„Zburăm în lumina lunii. Vedem perfect munții și Dunărea care șerpuiește în defileu. Nu e nici o problemă să ne orientăm. Trecem peste Turnu Severin, e un oraș mare, bine iluminat…aterizăm fară probleme la București. Zborurile de noapte sunt minunate !”.

Volumul apărut reprezintă și o ocazie de a descoperi capitalele în care se fac escalele. „Astfel, un pilot vede Bucureștiul ca fiind un oraș atât de agreabil! Cel mai frumos, fară îndoială, din toată aceasta parte a Europei : străzi largi, clădiri frumoase și se vorbește o franceza atât de bună”.

„România este foarte prezentă în aceasta carte, de altfel. Sunt menționați Vlaicu, Vuia, Coandă, prințul Bibescu și, mai ales, familia regală, pasionată de aviație»”, mai explică Luca Niculescu.

Numele companiei rămâne neschimbat câțiva ani, după care, ca urmare a succesului, se transformă în Compania Internațională de Navigație Aeriana. Iar în 1933, aceasta aventură se încheie, pentru a da naștere altora: se nasc companiile Air France și LARES, din care avea să apară apoi Tarom. „După cum spuneam, e o carte extraordinară, la care autoarea Maryla Boutineau a lucrat mulți ani și a studiat multe arhive. Și de-abia aștept să fie tradusă în română!”,  își încheie Luca Niculescu relatarea.

Sursa Foto: Facebook/Luca Niculescu

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

16 comentarii

  1. Francezul de rand nu crede că Henri Coandă a fost român, el spune ca romanii sunt nație de ciorditori din tata-n tata.

    • Sunteti cumva francez, pentru a emite o asemenea generalizare, despre noi, francezii de rand? Unde a aparut aceasta carte, in ce librarii, in ce tara?

      Este parerea Dv, foarte bine. Insa nu generalizati despre ceeea ce crede (sau nu crede) un popor din care nu faceti parte. Merci.

    • Complement de raspuns: Henri Coanda
      https://fr.wikipedia.org/wiki/Henri_Coandă

      Cititi, cultivati’va, deschideti’va altor culturi. Nu veti avea decat de castigat, va asigur.

    • Draga El,

      comentariul tau ma face sa cred ca nu ai fost in franta si ca nu ai lucrat cu ei. Am 20 ani de experienta cu francezii si pot sa iti spun ca francezul de rand crede ca este cel mai frumos, destept, are mereu dreptate si ca franta este centrul europei. din pacate pt ei nu isi dau seama de ce se intampla cu islamizarea tarii dar asta deja este o alta poveste. tinerii francezi sunt bomboana de pe coliva ….rar vezi mai depravati ca ei….aici cred ca sunt un pic invidios.

    • @Ion
      Merci ptr raspuns. Fiind nascut francez, din parinti francezi, parizian din nastere si avand 76 ani, as putea totusi sa ma exprim ca francez. Concetatenii mei nu sunt rasisti, altfel, nu ar exista atatea atii la noi in tara. Nu uitati ca Franta nu se rezuma la teritoriul metropolitan.

      Nu est deloc gresit, sa ai despre tine si despre ai tai, o foarte buna imagine. Este din contra, foarte bine. Asta nu inseamna a da/tine lectii tuturor. Iar Frata si noi francezii, nu tinem lectii tuturor, contrar a ceea ce citesc incontinuu. A avea o parere, a isi exprima puntul de vedere, opinia, nu inseamna a tine lectii, nu credeti?

      Centru europei? Intai a fost Grecia, apoi imperiul roman, apoi Franta, apoi Marea Britanie (partea buna a istoriei) A fost si Germania, Austro-Ungaria (partea proasta) etc. Noi nu traim in trecut. Singurul lucru care conteaza, este ziua de maine.
      Din momentul in care un popor intelege asta, actiunile sale se schimba, viziunea sa se schimba. Incepe sa vada totul (cheltuieli budgetare, etc) ca o investitie.

      Am trait in tara Dv, in Bucuresti, intre 1957 si 1967, urmat cursurile scolii romanesti si nu pot aduce decat multumiri, corpului profesoral roman. De aceea continui sa fiu activ pe acest forum si incerc sa arat Romanilor, ca nimeni nu ii priveste ca „saraci”, sau „hoti”, sau orice altceva. Romanii sunt priviti ca latini, aliati ai nostrii si europeeni convinsi.
      Bineinteles ca exista tot soiul de oameni, intr’o populatie. mai ales in Franta si Romania, cele doua tari puse la capetele Europei, unde s’au brasat toate populatiile, de’a lungul mileniilor. De aici se trage asemanarea intre popoarele noastre si forta poparelor noastre.

      Doua popare tolar brasate, cu minoritati nenumarate, pur si simplu nu pot fi rasiste, sau orice altceva. Rezonati si veti ajunge singur, la aceasi concluzie.

    • Refuzând să intre în familia monarhiilor europene, singura ei şansă în 1990-1992, România n-are prieteni şi măcar la nivel de tinere elite ar trebui să redevină francofonă. Trăim într-o prosperitate nevisată şi guvernul are din ce să preia – netradus, gratuit şi obligatoriu pe reţelele de telecablu – arte tv.

  2. E bine ca macar strainii ne promoveaza.

    • Am vazut acum cativa ani , pe un canal TV romanesc, un film documentar dedicat printului George Valentin Bibescu, aviator pasionat, cu referire consistenta la povestea Companiei Franco-Romana de Navigatie Aeriana.Ma intrebam de ce nu se spune nimic despre ea, cate incepuri, dar si ce calitate de oameni.
      Totusi, e greu fara elite.

  3. Uite, am fost o tara normala odata si putem fi din nou, trebuie doar sa nu mai votam cu hotii din PSD, PNL, AUR, UDMR si sa promovam putinii politicieni cinstiti pe care-i avem.

    Timpul lucreaza in favoarea noastra, romanii cu mentalitate ticaloasa sunt pe moarte, de batranete.

    • Da, rămân frecătorii de mentă ca tine, buni de dat din taste, incapabili de o meserie, cu valoare socială zero barat.

  4. Bine de rememorat.
    Poate corectați totuși „Cotez” cu „Potez” (https://fr.wikipedia.org/wiki/Potez_VII) ca să nu mai zicem ca numele alea par azi „exotice”.
    Foarte frumoasa remarca legată de faptul ca la București se vorbește o franceza atât de bună. Bunicul meu povestea ca prin anii 1930 se spunea ca bucureștenii (!) vorbeau o franceza „mai buna” decât se vorbea la Paris…

    • Se vorbea inca in 1957, cand adolescent, am ajuns prima data in frumoasa Dv tara.

    • Cand eram elev gaseam prin Paris Match – uri niste exercitii-intrebari de gramatica (pentru tari francofone, bien-sur!) care mi se pareau simpliste… dar si raspunsurile 🙂 . Evident ca noi nu puteam sa participam la acele concursuri.
      La noi limba franceza a fost luata in serios, asta e adevarul. Spre deosebire de engleza pe care poti s-o vorbesti fara sa-ti bati capul prea tare, dac-o fi corect sau nu…

  5. Bravo ambasadorului dar și autoarei.

  6. Sa înțeleg ca trebuie sa votam hoții de la USR? Barna e cercetat de DNA, altu a luat apartament ANL deși nu avea punctajul necesar. La mine în oraș este un consilier USR care în 97 a fost condamnat pentru furt și a făcut pușcărie doi ani prin Europa. Sa nu te mai obosesti îți spun eu ca sunt trol rus, postac PNL, AUR, PSD și tot ce vrei.

  7. Cu aceasta ocazie, poate descopera si autoritatile din Bucuresti, obeliscul comemorativ al Companiei Franco-Romane de Navigatie Aeriana, de la intrarea rutiera in Aeroportul Baneasa

    Sta ignorat si prafuit acolo de vreo 80 de ani, amintind de prima societate de transport aerian din lume.
    Nimeni nu stie de el.