G4Media.ro

În Germania, ajutorul de la stat salvează multe companii aflate în criză…

În Germania, ajutorul de la stat salvează multe companii aflate în criză din cauza pandemiei de coronavirus

Două treimi din cele 8.500 de companii care au participat la sondajul realizat de către Universitatea și Institutul ZEW (Centrul de Cercetare Economică Europeană) din Mannheim au solicitat o formă de ajutor guvernamental.

Aproape fiecare a doua companie spune că nu va supraviețui pandemiei de coronavirus fără măsurile luate de guvern. 80% dintre companii se așteaptă să apară un al doilea val de infectări. Coronavirusul provoacă cea mai gravă recesiune din perioada postbelică. Acum se poate vedea că fondurile suplimentare de la stat ajută într-adevăr companiile. Privind retrospectiv, 44% dintre companiile care au solicitat sprijin de stat consideră că această măsură este vitală. Fără acest ajutor, nu ar supraviețui crizei, au declarat aceste companii într-un sondaj realizat de Universitatea din Mannheim și Centrul de Cercetare Economică Europeană (ZEW), sondaj ce a fost pus la dispoziţia Süddeutsche Zeitung.

Două treimi din cele 8.500 de companii, care au luat parte la German Business Panel (Comitetul de Afaceri German, care realizează studii cu privire la previziunile și bilanțurile firmelor din Germania n.trad.), au solicitat o formă de ajutor guvernamental. Cele mai des utilizate trei măsuri sunt reducerea normei de muncă, ajutorul de urgență pentru coronavirus și amânarea plăților fiscale. „Datele de la German Business Panel arată că pachetul de stimulare economică a ajuns la companiile afectate și le-a putut ajuta, cel puțin, pe termen scurt”, rezumă economistul din partea ZEW, Florian Buhlmann.

Din date se poate observa, de asemenea, că programele de asistență de stat sunt destul de bine direcționate. În industriile cu o scădere a profitului mai puțin severă un număr semnificativ mai mic de companii a profitat de ajutor în comparaţie cu cele din sectoarele economice mai afectate. În cadrul sondajului, numeroase industrii au raportat o scădere a profiturilor de peste 50%: producătorii de băuturi, precum și cei din industria gastronomică, hotelurile, agențiile de turism, activităţile artistice şi sportive, divertismentul și agrementul.

În întreaga economie germană, se poate observa că mai mult de jumătate din companii au pierdut cel puțin 10% din vânzările lor în pandemia de coronavirus. 40% dintre companii au pierdut chiar mai mult de 30% din cifra de afaceri. În ciuda ajutorului de la stat substanțial, comparativ cu standardele internaționale, multe companii își fac griji pentru viitor.

„Companiile din industriile grav afectate de pandemia de Covid-19 rămân pesimiste în ceea ce privește șansele lor de supraviețuire, în ciuda utilizării ridicate a ajutorului de stat”, relatează economistul Davud Rostam-Afschar, de la Universitatea din Mannheim. „Prin urmare, pot fi necesare măsuri guvernamentale suplimentare pentru a evita, pe termen mediu, un val de falimente”.

Cum vor continua lucrurile pentru companii și în ceea ce privește locurile de muncă din Germania se va vedea doar în următoarele câteva luni. Încă nu există niciun val de concedieri. Conform celor mai recente estimări ale agenției federale pentru ocuparea forței de muncă, aproximativ șapte milioane de cetățeni germani au norme de muncă reduse. În loc să concedieze angajații, companiile preferă să îi păstreze, susținute fiind de subvenții guvernamentale mari.

Producția economică a scăzut cu 10%, în trimestrul doi, din aprilie până în iunie. Dar, odată cu luna mai, lucrurile au început din nou să meargă. Unii economiști speră încă la o redresare puternică, care să compenseze rapid pierderile cauzate de pandemie. Președintele angajatorilor, Ingo Kramer, a declarat la finalul săptămânii că, din 2021, creșterea ar putea fi între 5% și 10%, similară cu minusul din acest an. Datele pozitive susțin această speranță. Comenzile industriale au crescut, în luna iunie, cu 28%, de trei ori mai mult decât se așteptaseră economiștii. În industria auto, comenzile primite se prezintă la cel puțin 90% din nivelul de dinainte de criză. În aprilie erau doar la 37%.

Cu toate acestea, sondajul realizat de ZEW și Universitatea din Mannheim arată că o mulțime de provocări sunt prevăzute încă de către companii. Fiecare a doua companie se așteaptă să dureze mai mult de un an până când viața publică din Germania nu va mai fi restricționată. 80% dintre companii se așteaptă să apară un al doilea val de infectări. Aproape toată lumea presupune că acest lucru se va întâmpla înainte de sfârșitul anului. Întrebarea este dacă va fi posibilă combaterea valului de infectări, mai degrabă, prin măsuri locale astfel încât să existe cât mai puţine restricţii la nivel naţional pentru cetățeni și companii.

Confederația sindicală germană solicită deja extinderea semnificativă a beneficiilor pentru prestațiile de muncă cu durată redusă din cauza crizei coronavirusului. „Dacă dorim să prevenim înrăutăţirea pieţei muncii, trebuie să menținem reglementarea actuală până în martie 2022 și să continuăm să creștem indemnizația pentru prestațiile de muncă cu normă redusă”, a declarat Reiner Hoffmann, șeful DGB (Confederaţia Sindicatelor Germane n.trad.), pentru ziarul Bild am Sonntag. Fiecare angajat cu normă redusă este un șomer în minus.

Sursa: Süddeutsche Zeitung / Articol de Alexander Hagelüken / Traducerea: Vera Ștefan (Rador)

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

1 comentariu

  1. Germania isi salveaza firmele neproductive exploatand contextul epidemiei si restul membrilor UE care vor plati noi taxe: pe deseuri din plastic, taxa de drum european (pe care le vom plati cu totii) si taxa Google, pe care eu o vad ca taxa anti-inovatie si anti-americana, in conditiile in care prietenia germano-chineza este din ce in ce mai clara.
    Este deja cunoscut ca Germania nu va aplica restrictii pe piata de 5G pentru producatori chinezi.

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.