G4Media.ro

Harta educației sexuale în Europa: ce se predă și câtă importanță are…

Harta educației sexuale în Europa: ce se predă și câtă importanță are tematica în celelalte sisteme educaționale de pe continent

Predarea educației sexuale, departe de a fi un subiect tranșat la nivel internațional, este acoperită într-o măsură sau alta de diverse acorduri și standarde și promovată, instituțional, inclusiv de forurile europene. În Europa, educația sexuală și de sănătate este obligatorie în majoritatea statelor din Europa de Nord, Centru și Vest și opțională în mai multe țări din sudul și sud-estul continentului. Temele acoperite de acest domeniu sunt abordate diferit în sistemele educaționale din UE: dacă aspectele biologice sunt predate în școli în cele mai multe țări, problematica ce ține de consimțământ, drepturile omului sau sexualitatea și online media sunt abordate în doar câteva, potrivit unei sinteze publicate la începutul acestui an de Comisia Europeană.

  • Notă: Datele agregate în raportul european prezentat conțin unele informații neactualizate, inclusiv în cazul României, unde, pe lângă opționalele de profil, educația sexuală a devenit conținut obligatoriu în biologia de clasa a VII-a, cu tematică legată de anatomie, sănătate, igienă și contracepție. Această programă, adoptată în 2017, a fost aplicată începând cu anul școlar 2019-2020. Or, datele din sinteza Comisiei Europene, în cazul României, se bazează pe informații din 2016. Sinteza oferă, însă, imaginea de ansamblu pentru Uniunea Europeană, pe baza mai multor documente apărute în ultimii cinci ani.

Pe harta obligativității educației sexuale în școlile europene, majoritatea covârșitoare a țărilor scandinave, central și vest-europene includ elemente obligatorii din această tematică în programa școlară. Educația sexuală figurează, pe aceeași hartă, ca opțională în Spania, Italia și câteva țări din estul și sud-estul UE: Croația, Ungaria, Slovacia, România (cu nota că aici a devenit, între timp, materie obligatorie – vezi nota de mai sus), Bulgaria.

Ce se predă la astfel de cursuri în celelalte sisteme educaționale din UE diferă, însă, considerabil de la o țară la alta. Astfel:

  • Temele biologice și anatomice sunt omniprezente, fiind incluse în programa din 24 de state
  • Chestiunile legate de iubire, căsătorie, parteneriate, familie sunt predate în 18 state. În tot atâtea țări sunt predate teme legate de abuz sexual și violență domestică
  • În 17 țări se predau informații despre sarcină și naștere.
  • În 16 țări sunt incluse în programă tematici referitoare la orientarea sexuală și LGBTI
  • În 15 țări se predau informații privind HIV/SIDA
  • Contracepția e abordată în programa școlară din 12 țări
  • Consimțământul reciproc este prevăzut în programă în doar 10 țări. La fel tematica rolurilor de gen
  • Cel mai slab acoperite sunt temele legate de drepturile omului și sexualitatea în contextul online media, care apar în opt țări

Școlile din Finlanda și Germania sunt singurele unde sunt acoperite toate aceste tematici.

Standarde internaționale și așteptări comunitare

Raportul Comisiei Europene arată că tematica educațională este decisă la nivelul statelor membre, dar subliniază că, la nivel global, există o serie de standarde și acorduri relevante legate de dreptul copiilor și tinerilor de a primi educație sexuală și de obligația guvernelor semnatare de a oferi astfel de pregătire. CE listează 11 astfel de documente adoptate în ultimii 30 de ani, printre care:

  • Convenția ONU privind Drepturile Copilului, ce include măsuri de protejare a copiilor în fața oricărui fel de abuz, inclusiv măsuri educaționale (1990)
  • Strategia Regională Europeană pentru Sănătate Sexuală și Reproductivă (2001)
  • Standarde pentru Educație Sexuală în Europa – Organizația Mondială a Sănătății (2010))
  • Obiectivele de dezvoltare durabilă ale ONU (2015)

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

1 comentariu

  1. „Astfel, un om bun, deși sclav, este liber; dar un om rău, deși un rege, este sclav. Căci el slujește nu numai unui singur om, ci, ceea ce este mai rău, atât de mulți stăpâni cât are vicii. ” – St. Augustine, City of God

    „Spre deosebire de versiunea standard a revoluției sexuale, „Libido Dominandi” arată cum eliberarea sexuală a fost încă de la început o formă de control. Cei care doreau să-l elibereze pe om de ordinea morală aveau nevoie să impună controale sociale imediat ce reușeau, deoarece libidoul eliberat ducea inevitabil la anarhie.
    Aldous Huxley a scris în prefața sa la ediția din 1946 a Brave New World că „pe măsură ce libertatea politică și economică se diminuează, libertatea sexuală tinde să crească în mod compensator”.
    Această carte este despre inversul acestei afirmații. Acesta explică modul în care retorica libertății sexuale a fost utilizată pentru a proiecta un sistem de control politic și social ascuns. Pe parcursul celor două sute de ani acoperiți de această carte, dezvoltarea tehnologiilor de comunicare, reproducere și control psihic – inclusiv psihoterapie, comportament, publicitate, control de sensibilitate, pornografie și șantaj – a permis iluminismului și moștenitorii săi să întoarcă în cap ideile lui Augustin și să creeze stăpâni din viciile omului. Libido Dominandi este povestea modului în care s-a întâmplat asta. „