G4Media.ro

Grupul civic ACUM cere crearea unui organism împotriva discriminării religioase: ”Persecuția împotriva…

Grupul civic ACUM cere crearea unui organism împotriva discriminării religioase: ”Persecuția împotriva greco-catolicilor continuă sub toate formele”

Grupul de inițiativă civică ACUM a dat publicității o scrisoare deschisă adresată inclusiv președintelui Iohannis și premierului Orban prin care cer instituirea unui organism prin care să fie combătută discriminarea religioasă. Semnatarii susțin că, la 30 de ani de la cărerea comunismului, Biserica greco-catolică este încă victima persecuțiilor religioase începute la finele anilor 40.

Prezentăm mai jos un fragment extins din scrisoarea deschisă a Grupului civi ACUM:

”La 30 de ani de la căderea dictaturii ceaușiste, persecuția continuă sub toate formele posibile, cu concursul instituțiilor statului. Efectele devastatoare ale decretului-lege 358/1.XII.1948, prin care Biserica Română Unită cu Roma, Greco-Catolică era scoasă în afara legii, cu confiscarea tuturor proprietăților, închiderea reprezentanților săi și persecutarea credincioșilor greco-catolici, nu vor putea fi anulate decât prin emiterea unei legi reparatorii.

La 30 de ani de la evenimentele din decembrie 1989, Biserica Ortodoxă Română, prin canalul său de televiziune, TRINITAS TV, aduce din nou o serie de grave alegații și prejudicii Bisericii Române Unite cu Roma, Greco-Catolică, și totodată libertății de exprimare și manifestare religioasă, repostând pe canalul său de youtube, un film documentar din 2017 legat de așa-zisa Reîntregire a Bisericii Ortodoxe Române la 1948, când cultulgreco-catolic a fost interzis prin lege. Acest demers mass-media al canalului TRINITAS TV a declanșat la vremea respectivă nu doar o reacție de stupoare în societate, ci și o adevărată îngrijorare față de interpretarea unor evenimente triste din istoria postbelică comunistă din România, în care se cataloghează drept „tămăduire și normalitate” sau „pedagogie divină”, actele de injustiție, tortură, furtul de proprietate și hărțuirea la care a fost supusă Biserica Română Unită și credincioșii ei, de de către puterea comunistă încă din anul 1948.

Așteptăm de 30 de ani ca Biserica Ortodoxă Română să-și ceară public iertare pentru acei reprezentanți ai săi care au colaborat cu guvernele comuniste la distrugerea Bisericii Române Unite, prin acapararea proprietăților acesteia, a bisericilor și mănăstirilor, a numeroaselor școli confesionale, dar mai ales a credincioșilor săi, amenințați și vânați de Securitate, înșelați cu promisiuni mincinoase de clerici ortodocși, închiși, bătuți sau uciși în închisorile vremii în urma refuzului de a trece la ortodoxie.

După 30 de ani de așa-zisă libertate pentru Biserica Română Unită, Greco-Catolică, asaltul confesional, și nu numai, este în continuare prezent (deși peste 90 % din fostele sale biserici nu au fost restituite, împreună cu celelalte proprietăți de drept avute, cu mari eforturi construindu-și altele noi după 1990), cu credincioși încă amenințați și terorizați de reprezentanții cultului majoritar, cu diverse declarații și articole jignitoare, nu de puține ori denigratoare, apărute la televiziune, în presa scrisă sau chiar în instituții publice sau private, precum și în predicile și cuvântările reprezentanților BOR atuncicând vine vorba despre Biserica Română Unită și istoria ei.

La manifestările publice ocazionate de diferitele sărbători religioase, culturale sau naționale, la deschiderile de an școlar sau de noi instituții, preoții greco-catolici sunt deseori, ori neinvitați, ori tratați cu aroganță și sfidare, fără a li se oferi dreptul de a spune măcar o rugăciune, reprezentanții cultului majoritar punând presiune pe autoritățile publice care nu de puține oricedează acestui gest nedemn.

Elevii de confesiune greco-catolică sunt supuși adesea unor discriminări, din partea unor dascăli, pentru a urma ora de religie ortodoxă ca urmare a unor demersuri și presiuni, prin plasarea total neadecvată în orarul școlar a acestei discipline, dar și prin neasigurarea accesului la un spațiu alternativ pentru desfășurarea cursului de religie, elevilor ce nu aparțin confesiunii majoritare. Înmormântările, parastasele, ziua morților sau comemorarea eroilor neamului au devenit ocazii de dispută și de spectacol ridicol, în loc să invite la unitate și împreună-rugăciune.

În manualele școlare, istoria Bisericii Române Unite este mereu falsificată sau distorsionată cu intenție, iar în sutele de monografii ale localităților, mai ales ale celor din Transilvania, editate de fel și fel de specialiști, tot ceea ce a fost biserică, mănăstire, monument, personalitate, pelerinaj sau instituții greco-catolice au devenit, prin „măiestria” autorilor, fie ortodoxe, fie lipsesc din lectura textuluica și cum nu ar fi existat.

Site-urile instituțiilor publice, precum cel al Departamentului pentru culte, ori centrele de informare turistică sau primăriile și școlile publice sunt pline de informații tendențioase și mincinoase privitor la cultul greco-catolic. Gesturile de omenie sau respect făcute de credincioșii ortodocși către cei greco-catolici sunt amendate aproape de fiecare dată de preoțimea ortodoxă sau ONG-urile ce promovează exclusivismul religios. Buna înțelegere între diferitele confesiuni, care vine de la sine, creștinește, între oamenii de bun simț, e dinamitată cu consecvență de reprezentanții locali ai BOR.

Cerem să se stopeze furtul de identitate, manifestările de corupție spirituală, prin adjudecarea abuzivă și ilicită a personalităților greco-catolice precum episcopul Inochentie Micu Klein, Samuil Micu, Timotei Cipariu, Petru Maior, Gheorghe Șincai, Liviu Rebreanu, George Coșbuc, George Pop de Băsești, Vasile Lucaciu, Andrei Mureșanu, Ion Agârbiceanu, cardinal Iuliu Hossu, Simion Bărnuțiu, Iuliu Maniu și mulți alții, a vechilor instituții create de aceștia (vezi școli generale, licee, biserici, reviste, societăți de cultură și emancipare a poporului) și prin monopolizarea manifestărilor culturale sau religioase închinate acestora (dezveliri de busturi, plăci comemorative, expoziții muzeistice, monografii sau biografii, calendare, volume, broșuri aniversare, serbări publice ș.a.m.d.), unde cuvântul greco-catolic a dispărut cu desăvârșire.

Cerem oprirea presiunilor de orice fel asupra reprezentanților minorităților religioase sau a instituțiilor publice, prin răspândire de cărți/broșuri/reviste, prin site-uri, bloguri, conturi de youtube, pagini de social-media falsificatoare, denigratoare sau instigatoare la violență, prin plăci informative/comemorative denigratoare (a se vedea cea de pe Catedrala Ortodoxă − a Încoronării− de la Alba-Iulia sau cele de la intrarea în fostele mănăstiri greco-catolice), ori prin acțiunile de rescriere a istoriei locale sau naționale din partea reprezentanților BOR, prin favorizarea de către instituțiile statului a cultului majoritar și discriminarea celor minoritare.

Cerem sancționarea primarilor sau a reprezentanților instituțiilor statului care se fac vinovați de abuzuri și de nerespectarea dispozițiilor instituțiilor publice superioare (au fost nenumărate cazuri în care s-au dărâmat biserici greco-catolice, deși existau dispoziții de retrocedare). S-a intervenit abuziv asupra structurilor edilitare religioase ce au aparținut Bisericii Române Unite cu intenția de așterge orice urmă a unui patrimoniu veritabil greco-catolic (dintre cele mai recente cazuri− mănăstirea Nicula, mănăstirea Bixad, Lupșa sau Prislop, precum și vechile biserici-catedrale de la Baia Mare și Gherla sau cele protopopiale de la Bistrița, Năsăud, Beiuș, Făgăraș, Copalnic Mănăștur sauȘimleul Silvaniei).

S-au dărâmat vechi biserici de lemn, s-au distrus voit picturi bisericești de patrimoniu, s-au distrus elemente de arhitectură sau sculpturale, mobilier religios specific de interior. Deși s-au încălcat hotărâri judecătorești, nu au fost trași la răspundere sau judecați cei vinovați. Cerem respectarea libertății religioase garantate de Constituția României, amendarea abuzurilor, a presiunilor de toate felurile, a discriminării religioase directe sau indirecte.

Cerem înființarea unui departament special pentru combaterea discriminării religioase sau cel puțin o mai bună și activă funcționare a celui existent împotriva discriminării, în general, pentru a sancționa agresivitatea verbală sau fizică față de minoritățile religioase, cu amendarea publică a actelor de abuz față de minoritățile religioase, a minciunii și a calomniei îndreptate către acestea, cu tragerea la răspundere a celor care se fac vinovați de grave încălcări ale libertății religioase sau ale dispozițiilor legale date de instanțe judecătorești, indiferent dacă e vorba de reprezentanții instituțiilor de stat sau impunerea de scuze publice în situația persoanelor consacrate sau a celor particulare care se fac vinovate de abuzuri, prin acțiuni directe sau indirecte.”

Foto: Biserica unită din Comana, Brașov/ Wikipedia

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

20 comentarii

  1. Toti sarlatanii ies acum la rampa sa ceara reparatii.

    Toate bisericile si moscheile ar trebui taxate. Avem nevoie de bani pentru milionul de slugi de partid din statul roman.

  2. https://m.dw.com/ro/biserica-clandestin%C4%83-din-ardeal-%C3%AE%C8%99i-prime%C8%99te-papa/a-48975221
    Cu referire la titlu va intreb: clandestini au fost romanii care au murit pentru cauza tarii lor?

  3. Neomarxistii au inceput sa guite, cica se simt deranjati.

  4. Hopa, au si aparut trompetele filoruse mandre ca “sunt sunt romani”, deranjate de adevarurile istorice incontestabile.
    Bai vuvuzelelelor, fara greco-catolici inca scriati cu litere chirilice si erati la fel de dezvoltati ca Soldova mafiotului plahotniuc, plini cu popi gay, drept (ortho) credinciosi.
    Hai trai-v-ar episcopii cornel, teodosie si alti spagari, betivi si pidosnici!

    • Corect! Marii patrioti romani,scriitori,episcopi ,precum si marii oameni politici intemnitati de cozile de topor ale lui Stalin,au patimit pentru ca nu si-au tradat credinta greco-catolica,le-a stat in gat tradatorilor de neam si atunci si acum!Poate acum,in al 2lea mandat ,presedintele sa faca ceva sa ajute comunitatea,mai ales ca sotia sa este greco-catolica si,am aflat de pe wikipedia,au fost la slujbe organizate in clandestinitate de episcopul greco-catolic ,fost detinut politic, urmas al marelui Iuliu Hossu in anii 80,imi scapa numele acum.

    • E corect, in primul rând le datoram greco-catolicilor unirea. Faptul ca biserica ortodoxa încă considera interzicerea bisericii greco catolice de către ruși drept o reîntregire a bisericii ortodoxe este o mare măgărie.

  5. Într-un stat neo-comunist ca al nostru adevărul va umbla mereu cu capul spart. BOR a fost totdeauna alături de mai marii zilei, indiferent că s-au numit fanarioți, Brătieni, Ceaușiști sau iliești. Ea minte cu o dezinvoltură și o nerușinare cum rar se întâmplă la atei.

  6. Nici nu miroase a kurtos indignarea asta!
    Divide et impera 2019.
    Înainte să se agite poate ar trebui să-și aducă aminte că, spre deosebire de romano-catolici, strămoșii lor au fost tot ortodocși, convertiți cu forța tunurilor austriece!
    Poate n-ar strica să ceară socoteală mai întâi celor care le-au omorât înaintașii pentru simplul motiv că erau ortodocși…

    • ba, si tocmai iti revendici dreptul de a indica cine are dreptul sa fie greco-catolic sau nu…
      mai sa fie… 🙂

    • Garett Stramosii greco catolicilor sunt otodocsi,asa cum si stramosii ortodocsilor au avut drept cap al Bisericii pe Papa,pana la 1054(vezi hotararile primelor doua Sinoade ecumenice).Dovada ca trecerea la greco-catolicism nu s-a facut cu forta este aratata clar de faptul ca dupa 1700 au existat parohii,episcopii si chiar o mitropolie ,ortodoxe.Dupa 1988 insa, Bis. gr.-cat.a fost interzisa,episcopii si multi preoti au fost inchisi si Biserica gr-cat a fost scoasa in afara legii,ceea ce nu s-a intamplat cu Bis.Ort. dupa 1700. Daca tot ai amintit de generalul Bucow(episodul asta va place),atunci,trebuie sa stii ca intamplarea are legatura cu revolta unor calugari ortodocsi,ca contrareactie la unire. Sigur ca nici o autoritate(nici cea habsburgica)nu ar fi tolerat o revolta,nici chiar religioasa,cu toate astea,dupa interventia lui Bucow,ortodocsii nu au fost siliti sa treaca la gr-cat.,intrucat au continuat sa-si practice in continuare credinta.

  7. Adevărul e că România modernă au făcut-o în cea mai mare parte greco-catolicii și masonii. Ortodoxia ne-a ținut întotdeauna în urmă.

    Hazardul istoric în urma căruia am devenit ortodocși s-a dovedit un ghinion. Dacă istoria ne-ar fi dus către catolicism (cum era poate firesc, dată fiind latinitatea românilor), eram acum mult mai dezvoltați și mai aproape de Europa.

  8. La fel, sunt discriminati si maghiarii din Romania.

  9. Toti, indiferent de cult, sunt bugetari si platiti de la bugetul de stat, iar afacerile neimpozitate-visul oricarui evazionist.Asa ca baieti, Bunul D-zeu nu are a face cu afacerile voastre, Domnul nu avea unde sa-si plece capul, nu avea conturi in euro, vile, masini luxoase si 100 de kile si rareori mergea calare pe un asin. Asa ca, mai intai, respectati legile Divine si apoi va da D-zeu cele de trebuinta spre mantuire nu spre preaimbuimbare.Iar, daca ne mai uitam si in istorie, ati tradat Ortodoxia si v-ati convertit dupa ce v-a speriat generalul Bucov cu moartea, iar ACUM explica necesitatea convertirii, idem explicatiei „necesitatea intoarcerii armelor din 1944”.

    • OMV,
      1.Staul Român reîntoarce Bisericilor din România cam 10% din beneficiile pe care le încasează de pe proprietăți care au aparținut acestora, acum secularizate. Mare parte sunt proprietăți greco-catolice neretrocedate.
      2. Biserica este o instituție divini-umană. Divină fiindcă e de la Dumnezeu și conduce sufletele spre Dumnezeu. În același timp fiind și umană, adică formată din oameni, are nevoie de mijloace materiale pentru diferitele acțiuni  sociale pe care le desfășoară cât și pentru activitatea de cult. Ornatele preoților au același rol liturgic pe care îl au, sa zicem, lumânările, tămâia, și tot ce înseamnă cult, care, culmea, nu cad din cer, ci unii le produc și le comercializează pe bani. Iar tot ce înseamnă utilități, gen gaz, curent electric nu vin în biserici pe rețele speciale, de Sus, că Dumnezeu nu e magician. De asemenea, tot ce înseamnă întreținere, reparare, construcție se fac cu materiale care costă bani. Că doar Dumnezeu nu a făcut un „abracadabra” și i-a apărut lui Noe corabia; a trebuit să o construiască el, Noe.
      Faptul ca în BOR sunt atâția ierarhi și clerici care epateaza, e tocmai pentru că le lipsește ceva esențial : lipsa de interes pentru poporul încredințat. Aceasta s-a manifestat încă de la Marea Schismă, când pierzând succesiunea apostolică, deci Harul lui Dumnezeu, au colaborat de fiecare data cu puterile vremelnice, în interes personal, neinteresandu-se de mântuirea sufletelor încredințate.
      Dacă BOR vrea împăcare sincera și se vrea cu Cristos, și Biserică a lui Cristos, și nu doar a lui Constantin cel Mare, a lui Stalin, a lui Iliescu sau a lui Dragnea, trebuie să-și ceară sincer iertare poporului și Bisericii Greco-Catolice, să înceteze minciuna, ura, calomnia, nedreptatea la adresa ei și să-i restituie toate bunurile furate.

      Raportat la „faza cu Buccow”, deja devin penibili cei care o trâmbițează. Unirea s-a perfectat pe la 1700, pe când Buccow s-a născut în 1712 și a ajuns în Transilvania prin 1761. Ce legătură are cu Unirea de la 1700? A, că a fost trimis de împărătească sa facă ordine, e altă problemă foarte simplă. În urma agitațiilor produse de agenții pro-ruși Visarion Sarai și Sofronie de la Cioara, trimiși de episcopul filo-rus de la Karlovitz, oamenii au început să-i masacreze și să-i scoată din biserici pe preoții uniți. Așa-zisele mănăstiri erau niște bordeie locuite de așa-ziși călugări cu concubine și cu copii, agenți ruși. Datorită lui Buccow au ajuns sa aibă ortodocșii episcop, iar episcopul greco-catolic, Ioan Inocențiu Micu Klein a fost nevoit sa ia calea exilului pentru ca era prea vocal în revendicarea drepturilor românilor. Aceste aspecte le evidențiază foarte bine marele istoric Nicolae Iorga în lucrarea sa „Sate și preoți din Ardeal”.
      Cât despre contribuția Bisericii Greco-Catolice pentru acest popor, aceasta este esențială în afirmarea și dezvoltarea acestuia, atât pentru Transilvania, cât și pentru celelalte provincii. Câteva exemple:
      – Episcopul greco-catolic Ioan Inocențiu Micu Clain introduce pentru prima dată termenul de “națiune română” la 1737.
      – O națiune, însă, nu poate exista fără limbă şi cultură, de aceea episcopul greco-catolic Petru Pavel Aron a deschis la Blaj, la 11 octombrie 1754, primele școli sistematice românești. Aceste şcoli au format conştiinţa naţională românească.
      Despre rolul acestor şcoli spun:
      Ion Heliade Rădulescu: “de aici a răsărit soarele românilor”;
      Mircea Eliade: “limba, literatura românească modernă poartă pecetea făurită la Blaj”;
      Ion C. Brătianu, prim-ministru: “trebuie să ştiţi că descoperirea noastră naţională ne-a venit de dincolo, de peste Carpați, prin acei români care au fost trimişi la Roma, unde au învăţat să fie români!”.
      – Corifeii “Școlii Ardelene” – Samuil Micu, Gheroghe Șincai, Petru Maior – au fost greco-catolici.
      – Gheorghe Șincai, pe durata cât a fost Director al Școlilor, a înființat 300 de școli româneşti.
      – Petru Maior a propus, la 1779, primele reguli ortografice pentru scrierea cu alfabetul latin și a tipărit prima carte în limba română scrisă cu alfabet latin.
      – Suplex Libellus Valachorum, petiţia din 1792 pentru emanciparea naţiunii române din Transilvania, pornește de la preoții greco-catolici.
      – George Bariţiu, fiu de preot greco-catolic, întemeiază la 1838 presa românească din Transilvania.
      – Ioan Rusu tipărește în 1842 prima carte de geografie cu titlul “Icoana Pământului”.
      – Biserica Greco-Catolică s-a implicat în convocarea Adunării Naționale din 3-15 mai 1848 de pe Câmpia Libertății de la Blaj. Aici s-a strigat pentru prima dată “vrem să ne unim cu țara”.
      – În Catedrala greco-catolică din Blaj a rostit Simion Bărnuţiu, la 14 mai 1848, celebrul discurs care a devenit platforma de gândire a Adunării de la Blaj, pe care o va adopta şi Avram Iancu în lupta sa. Bărnuţiu a pledat în discursul său pentru libertate naţională şi socială, precum şi necesitatea unităţii românilor. Discursul său a fost ascultat şi de Dumitru Brătianu şi Alexandru Ioan Cuza.
      – Imnul actual al României “Deșteaptă-te române” a fost scris în 1848 de greco-catolicul Andrei Mureșanu.
      – Pronuciamentul de la Blaj, 1868 – intelectualii români adunați pe Câmpia Libertății cer atât “egalitate națională cât și confesională” pentru români.
      – Tineri români blăjeni au trecut Carpații și au participat la războiul de independenţă din 1877.
      – Memorandumul din 1892, document prin care s-au cerut drepturi pentru toți romanii din Transilvania, a avut marea masă a semnatarilor greco-catolici, printre care Ioan Rațiu, Gheorghe Pop de Băsești, Vasile Lucaciu.
      – În 1916, când soldaţii români au trecut Carpații, Biserica Greco-Catolică i-a primit cu brațele deschise, ca adevărați eliberatori.
      – La 1 decembrie 1918, la Alba Iulia, Episcopul greco-catolic Iuliu Hossu a citit Rezoluţia Unirii Transilvaniei cu România, ca recunoaștere a meritelor Bisericii Greco-Catolice, în organizarea și convocarea Adunării, iar Alexandru Vaida-Voevod (greco-catolic) a vorbit în Parlamentul din Budapesta pe 5/18 octombrie 1918 spunând că naţiunea română din Austro-Ungaria este “liberă de orice înrâurire străină”, să-şi aleagă “aşezarea ei printre naţiunile libere”.”

  10. Situatia Bisericii Romane Unite este hartia de turnesol care arata ca, in fond, nimic nu s-a schimbat cu adevarat in Romania dupa caderea regimului comunist. S-au schimbat numai formele, aparentele. Din pacate, BOR a devenit, mai ales in timpul lui Ceausescu, o anexa a Securitatii si prin BOR continua sa existe aceasta insttituie de forta care a tinut 45 de ani in viata regimul comunist. Cu exceptiile de rigoare, clerul si ierarhia BOR sunt reprezentate de impostori, care inteleg evlavia crestina pe dos si afiseaza un stil de viata de un lux sfidator si nerusinat. BOR este un mijloc eficient de control asupra populatiei, iar existenta Bisericii Unite o deranjeaza foarte mult, fiindca nu poate fi controlata si enoriasii greco-catolici nu sunt oile pastorite de BOR, care nu pot fi mintiti si manipulati in favoarea PSD. Continuarea persecutiilor contra Bisericii Unite este o crima.

  11. Pasajul cel mai important, pentru cei care obosesc când văd texte mai mari de trei paragrafe:

    „S-au dărâmat vechi biserici de lemn, s-au distrus voit picturi bisericești de patrimoniu, s-au distrus elemente de arhitectură sau sculpturale, mobilier religios specific de interior. Deși s-au încălcat hotărâri judecătorești, nu au fost trași la răspundere sau judecați cei vinovați. Cerem respectarea libertății religioase garantate de Constituția României, amendarea abuzurilor, a presiunilor de toate felurile, a discriminării religioase directe sau indirecte.”

  12. Si de ce este o atat de mare culpa faptul ca avem o biserica de rit ortodox care „tine”de Roma ? La vremea cand s-a unit cu Roma, cultul ortodox din Ardeal era sub tutela bisericii calvine,iar patriarhul Dositei recomanda lui Atanasie („tradatorul”) ca sa se tina slujbele in „greaca sau slavona,caci limba romana este putina si saraca”-iar romanii au vrut ca macar cu Dumnezeu sa poata vorbi in limba lor

  13. Putina istorie. Parca biserica Greco-catolica a introdus cultul in limba romana in biserica, dar la ortodocsi a ramas in limba slavona, fapt care a dus la afurisirea celor care folosesc limba romana in biserica. Si afurisiti am ramas, ca nu s-a ridicat afurisenia!

  14. Ai perfecta dreptate! Sunt creștin ortodox,dar,din păcate ,ortodoxia a contribuit din plin la subdezvoltare

  15. Bravo Enge, te admir pt sinceritate și ținută morală.