
Economia Chinei: creștere moderată în al doilea trimestru din 2025, susținută de exporturi și tehnologie
Produsul Intern Brut al Chinei a înregistrat o creștere moderată de 5,2% în al doilea trimestru din 2025, în scădere față de 5,4% în primul trimestru, dar peste așteptările analiștilor, care indicau un avans de 5,1%, conform WWD.
Urmărește cele mai noi producții video G4Media
- articolul continuă mai jos -
Această evoluție pozitivă a fost susținută în principal de exporturi solide, pe care anumiți analiști le-au descris drept „front-loading”, adică o accelerare a comenzilor din partea companiilor străine, pe fondul reluării negocierilor comerciale între SUA și China. Potrivit Biroului Național de Statistică al Chinei, exporturile au crescut cu 5,8% în iuniefață de aceeași perioadă a anului trecut, în creștere față de avansul de 4,8% din mai.
Luna trecută, SUA și China au ajuns la un acord-cadru preliminar pentru ridicarea anumitor restricții comerciale în sectoarele pământurilor rare și semiconductorilor, ceea ce a contribuit la detensionarea relațiilor comerciale dintre cele două mari economii.
Beijingul își menține obiectivul de creștere economică anuală de aproximativ 5%, o țintă ambițioasă având în vedere cererea internă slabă și presiunile deflaționiste.
În prima jumătate a anului, economia Chinei, a doua ca mărime la nivel mondial, a crescut cu 5,3%, potrivit datelor publicate marți de Biroul Național de Statistică.
Produsele high-tech au continuat să fie punctul forte al producției industriale: echipamentele de imprimare 3D au înregistrat o creștere de 43%, vehiculele electrice de 36%, iar producția de roboți industriali de 35%.
Vânzările cu amănuntul au crescut cu 5% față de aceeași perioadă a anului trecut, ajungând la 245,4 trilioane de yuani(aproximativ 34,2 trilioane de dolari), pentru primele șase luni din 2025. Vânzările online au avansat cu 8,5%, atingând 7,4 trilioane de yuani (aproximativ 1 trilion de dolari).
Vânzările de îmbrăcăminte, încălțăminte și tricotaje au crescut moderat, cu 3,1%, în timp ce produsele cosmetice au consemnat un avans de 2,9%. Potrivit analiștilor de la Jefferies, în contextul festivalului de shopping online 618 din perioada mai – 18 iunie, vânzările de produse de frumusețe au înregistrat un avans combinat de doar 1% în lunile mai și iunie.
Jefferies observă că în trimestrele anterioare brandurile locale au câștigat cotă de piață, însă mărcile internaționale par să recupereze teren în 2025.
Pe fondul discuțiilor din presa locală despre „cheltuielile emoționale”, vânzările de produse destinate timpului liber și sportului au crescut cu 22,2%, iar vânzările de bijuterii din aur și argint au avansat cu 11,3% în primul semestru.
„Este foarte posibil să vedem o extindere a programului de subvenții pentru electrocasnice,” a scris Lynn Song, analist la ING, referindu-se la politica guvernamentală care susține achiziția de produse electronice și electrocasnice. În primele șase luni, acest segment a crescut cu 30,7%, respectiv 24,1%.
„Întrebarea care se ridică este dacă restul pieței de consum va rămâne suficient de solid pentru a susține creșterea pe termen lung,” a adăugat Song. Categoriile de consum axate pe experiențe – „mănâncă, bea, distrează-te” – s-au temperat în ultima perioadă: serviciile de catering au crescut doar cu 0,9% în iunie, iar alcoolul și tutunul au înregistrat o scădere de 0,7% față de luna precedentă.
„Deși consumatorii răspund stimulentelor de preț, există în continuare o reticență generală față de extinderea cheltuielilor discreționare. Stabilizarea prețurilor activelor și relansarea creșterii salariilor rămân pași esențiali pentru recâștigarea încrederii consumatorilor,” a concluzionat Song.
Potrivit Biroului Național de Statistică, venitul disponibil mediu pe cap de locuitor în China a crescut cu 5,3%, ajungând la 21.840 de yuani (aproximativ 3.048 dolari) în prima jumătate a anului 2025.
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankCitește și...
Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.