G4Media.ro

DOCUMENT Înalta Curte cere CCR să constate că legea care ar interzice…

Persoane private de libertate participa la un spectacol de stand-up comedy la Penitenciarul Timisoara, vineri, 31 martie 2017. Inquam Photos / Cornel Putan

DOCUMENT Înalta Curte cere CCR să constate că legea care ar interzice liberarea condiționată a criminalilor, violatorilor și tâlharilor este neconstituțională

Înalta Curte de Casație și Justiție a sesizat Curtea Constituțională să constate că schimbarea legii prin care ar putea fi interzisă liberarea condiționată a persoanelor care comit crime, tâlhării și violuri este neconstituțională, se arată într-o hotărâre a Curții Supreme de joi:

”Sesizarea Curţii Constituţionale pentru a se pronunța asupra neconstituționalității Legii pentru modificarea şi completarea Legii nr. 286/2009 privind Codul penal (PL-x 286/2018), în ansamblul său”. La ședința de joi au fost prezenți în videoconferință 94 din cei 107 judecători ai Curții Supreme.

Vezi documentul integral aici.

Plenul Camerei Deputaţilor a adoptat, miercuri, în unanimitate, un proiect de lege care prevede că nu beneficiază de liberare condiţionată infractorii condamnaţi pentru omor, viol, corupere sexuală a minorilor, tâlhărie calificată sau exploatarea cerşetoriei.

„Nu beneficiază de liberare condiţionată condamnatul aflat în executarea unei pedepse pentru săvârşirea uneia sau mai multe dintre faptele prevăzute la art.188, 189, 214 – 216, 218 – 221, 234 sau 236”, se arată în proiectul care modifică Codul penal. Aceste articole se referă la omor, omor calificat, viol, coruperea sexuală a minorilor, tâlhăria calificată, tâlhăria sau pirateria urmată de moartea victimei, folosirea serviciilor unei persoane exploatate, exploatarea cerşetoriei.

Proiectul mai prevede că liberarea condiţionată în cazul detenţiei pe viaţă poate fi dispusă dacă cel condamnat a executat efectiv cel puțin 25 de ani de închisoare. În cazul celor care se află în închisoare, se dispune liberarea condiţionată dacă cel condamnat a executat cel puţin trei pătrimi din durata pedepsei, în cazul închisorii care nu depăşeşte 10 ani, sau cel puţin patru cincimi din durata pedepsei, în cazul închisorii mai mari de 10 ani.

„În cazul condamnatului care a împlinit vârsta de 65 de ani, se poate dispune liberarea condiţionată, după executarea efectivă a două treimi din durata pedepsei, în cazul închisorii ce nu depăşeşte 10 ani, sau a cel puţin trei pătrimi din durata pedepsei, în cazul închisorii mai mari de 10 ani, dacă sunt îndeplinite condiţiile prevăzute în alin.(1) lit.b)”, mai spune proiectul de lege.

Proiectul a fost anterior adoptat tacit de Senat, iar Camera Deputaţilor este for decizional în acest caz.

sursa foto: Inquam Photos/ Cornel Putan

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

14 comentarii

  1. un stat structural defect!

  2. Niste judecatori care au hotarat eliberarea unor criminali, care ulterior au recidivat, trebuiesc scapati.
    Pentru victimile unor astfel de criminali speciali nostri judecatori nu se sesizeaza in nici un fel?

    • probabil ca ideea e ca daca pt hotie poti fi eliberat conditionat, de ce nu si pentru crima? ca in constitutie zice de drepturi egale. banuiesc asta e logica. adica ori nu poti fi eliberat conditionat deloc, orice ai face (ceea ce e cam aiurea poate) ori pot fi eliberati conditionat toti pentru orice infractiune. problema e ca daca nu o rezolvi asa, prin lege, nu vad cum o poti rezolva. daca judecatorul e prost sau cumparat nu ai ce face. la fel si in puscarie, ca e o comisie care se face. deci e cam stupid.

  3. ce se zbat judecatorii astia hotzi si corupti…de cand cu legea de impozitare a pensiilor nemuncite astia sunt in stare sa conteste si existenta condamanrilor pt crima.
    hai,nu va sesizati ca sa nu se mai dea condamnare pe viata?
    ca eu stiu ca inchisoare pe viata inseamna ca iesi in 4 scanduri din puscarie si nu dupa vreo 20 de ani…

  4. Deja am invatat schema: ICCJ ridica mingea la fileu-contesta-iar CCR declara neconstitutionalitatea.Cred din in ce mai mult ca SIIJ este indispensabila-ICCJ este un sistem de tip anarhist, in slujba doar a privilegiilor lor, intereselor banksterilor…devine clar o problema de siguranta nationala.

  5. Sa nu picați pe mana lor ceferiștilor!

  6. Normal ca o lege care interzice eliberarea conditionata a infractorilor este neconstitutionala. Pai vrei sa iei spaga judecatorilor care ii elibereaza conditionat pe infractori?

    • Ma tem ca nu vezi padurea de copaci. Desi pare ca ICCJ ia apararea infractorilor, in fapt se intampla inversul: demersul urmareste mentinerea principiului “drepturilor egale”. Nimeni nu e tampit sa-si doreasca strazi pline de infractori, dar hai sa ne protejam in mod democratic, altfel nu ne separa nimic de Congo.

  7. Comentacilor, citiți documentul ICCJ, al cărui link e în articol și, poate așa, veți pricepe motivele demersului.
    Dacă ați citit și tot nu ați înțeles, iată un rezumat:
    1. motiv extrinsec: încălcarea principiului bicameralismului (adică mecanicii ăia din parlament și-au bătut joc de reguli la adoptarea unei legi);
    2. motiv intrinsec: legea asta interzice liberarea condiționată pentru autorii unor infracțiuni pedepsite mai blând decât altele îndreptate împotriva acelorași valori sociale (ex: împotriva persoanei).
    Sunt chestiuni tehnice, dar solicitarea ICCJ e binevenită, pentru a evita declararea ulterioară a neconstituționalității legii, după aplicarea ei în zeci, sute sau mii de cazuri. Astfel, impostorii din parlament vor trebui să facă o lege nouă, cu respectarea regulilor pe care ei ar fi trebuit să le știe și care să nu pice la filtrul CCR.
    Să nu uităm că recursul compensatoriu și pesepsele blânde din noul cod penal sunt tot „operele” năpârcilor din parlamentul vieții, iar astea au adus pe străzi mii de infractori periculoși cu sute de zile mai devreme din pedepsele pe care ar fi trebuit să le execute.

  8. Multa rea vointa in comentariile de mai sus… legea contravine unei decizii CEDO care e obligatorie. Prin urmare, neconstitutionala. Primul condamnat caruia I s-ar fi refuzat eliberarea in baza acestei legi putea contesta in instanta si ridica o exceptie de constitutionalitate cu acelasi efect. Sau mergea la CEDO si ii plateam si despagubiri.
    Orice lege care intra in vigoare trebuie sa fie constitutionala, altfel avem surprize ulterior. Ca CCR nu prea mai inspira incredere e alta poveste.

    • Varianta logică ar fi să ne băgăm picioarele în deciziile CEDO, cea profund iubitoare de pușcăriași, dar logica nu ne-a caracterizat niciodată…

    • Varianta logica e sa avem legi facute cu cap, care sa respecte constitutia. E prea mult?
      Pana una alta mai iubitori de puscariasi mi se par parlamentarii nostri, vezi legile din ultimii ani. Inclusiv legea asta pare gandita din start sa fie neconstitutionala, dar sa poata ei zice ca ticalosii de la iccj, ccr, soros, oculta mondiala etc nu ii lasa sa faca bine.
      Ca observatie, atacarea unei legi la ccr nu e in sine un lucru rau. O lege cu probleme nu trebuie sa ajunga sa fie aplicata, indiferent la ce se refera. Ca ccr asa si pe dincolo…alta discutie.

  9. În țara în care s-a dat lege pentru o autostradă, lege promulgată cu surle și trâmbițe de întâiul stătător în fruntea bucatelor, nu te poți aștepta la un proces legislativ bazat pe rațiune și principii de drept universal valabile, procesul legislativ este subordonat și corupt de punctele electorale. Partidele politice s-au „conectat” la rețelele de socializare cu singurul scop de a-și ajusta scorul electoral.

  10. atunci sa le facem ca in SUA. se se cumuleze pedepsele.