G4Media.ro

Câteva argumente împotriva creșterii amenzilor pe transportul în comun din București, inclusiv…

Câteva argumente împotriva creșterii amenzilor pe transportul în comun din București, inclusiv pentru călătorii care nu validează abonamentele la fiecare urcare în autobuz, tramvai sau troleibuz

Un cititor G4Media.ro a transmis redacției un text în care aduce o serie de argumente împotriva intenției STB (fosta RATB) de a crește amenzile de la 150 la 500 de lei, cu posibilitatea de a plăti această sumă în termen de 15 zile. Vor fi amendați și cei care ocupă un scaun cu bagajele și nu plătesc o călătorie în plus, dar și cei care au abonament, dar nu validează călătoria la fiecare urcare în autobuz, tramvai sau troleibuz. Cititorul Alex Stoicia atrage atenția că aceste noi reguli vor fi dificil de aplicat în condițiile în care mijloacele de transport în comun sunt supraaglomerate.

Redăm mai jos textul transmis redacției G4Media.ro

”Observ in presa si in cadrul site-ului STB ca intentionati, pe langa cresterea substantiala a amenzilor contraventionale, sa sanctionati cu 150 de lei calatorii care au abonamente valabile insa nu le valideaza la fiecare calatorie.

Ma intreb daca persoanele ce emit astfel de idei parca indreptate impotriva propriilor clienti platitori, sunt rupti de realitatea din teren sau pur si simplu o ignora.

Ca utilizator zilnic al STB, liniile 41 (Orsova – Piata Presei) si 335 (Piata Presei – Baneasa) si retur, va pot sintetiza in cateva puncte acesta experienta pentru a va lasa pe dvs. sa apreciati modul in care s-ar putea pune in practica acest punct din regulamentul de mai sus.

– Intre orele 7.30 – 9.00 in statia Orsova, este aproape imposibil sa te urci in tramvaiul 41. Tramvaiele vin supra-aglomerate si de regula trebuie sa treaca 4-5 vagoane pana a-mi putea gasi un loc pe scara, astfel incat sa se inchida si usa. Il invit personal pe unul dintre cei ce au gandit Regulamentul de mai sus intr-un astfel de tramvai pentru a-si valida abonamentul. Va constata ca, strivit in masa de calatori, nici macar nu-si va putea scoate abonamentul din buzunar, nemaiputand fi vorba de a ajunge langa aparatul de validare.

– Vagoanele de pe linia 41 sunt vechi, neingrijite si murdare. Defectiunile sunt frecvente, iar cand vagon ramane in traseu, oamenii sunt dati jos iar vagonul estre impins de catre urmatorul catre depou. Intr-un astfel de scenariu, repet nu rar intalnit, avem deja persoanele din doua vagoane incercand sa urce in urmatoarele. Va invit sa iesit din birouri, sa veniti in teren, sa incercati sa urcati si sa va validati abonamentele. Au fost situatii in care am fost defectiuni mult mai periculoase, va reamintesc ca in luna august s-a rupt catenara pe bulevardul Marasti.

– Cu toate ca atitudinea si comportamentul controlorilor a evoluat pozitiv in ultimul timp, controlul titlurilor de calatorie in cadrul mijloacelor de transport se face in mod discretionar, preferandu-se a fi controlate in special femeile si persoanele cu un aspect si conformatie fizica inofensiva. Grupurile de persoane galagioase si potential agresive sunt deliberat evitate de catre controlori din motive lesne de inteles. Profilul general celui amendat este persoana care a uitat ca ii expira abonamentul, cea ce nu a ajuns la validator din cauza aglomeratiei sau provicialul ce nu a inteles procesul de validare. Va aduc la cunostinta cu un procent foarte mare de incercari de validare se soldeaza cu eroare – beep lung insotit de mesajul “Repetati validarea la acelasi validator”. In aceasta situatie persoanele din provincie sau strainatate pot ramane cu impresia ca au validat cardul cand de fapt nu este asa.

Referitor la portiunea Scanteii – Baneasa pe care o parcurg cu linia 335:

– Autobuzele ajung in statia Scanteii in grupuri de cate 2-3 masini. Daca ai pierdut un astfel de grup, timpul de asteptare este foarte ridicat, ajungand si la 15 minute. Pe acest segment aglomeratia este deasemenea ridicata, va invit sa incercati gimnastica cu validarea abonamentelor.

– Referitor la acest segment va ridic si urmatoarea chestiune: Acesta este parcurs si de o serie de autobuze cu traseu preorasenesc, ce opresc atat in statia Baneasa cat si la Piata Presei. Din motive ce nu le inteleg, pentru aceste autobuze nu se aplica logica “traseului comun” astfel incat persoanele cu abonamente urbane NU pot folosi aceste linii pentru un segment URBAN (ex. Baneasa-Piata Presei). O astfel de masura ar diminua aglomeratia din autobuze ca 335 sau 205 pe segmentul URBAN cum ar fi cel la care am facut referire anterior.

Cele scrise mai sus reprezinta preocuparile mele, client platitor STB. Observ cu tristete divergenta preocuparilor dvs., care, in loc sa se indrepte in directia maririi si imbunatatirii parcului de tramvaie, cresterii sigurantei in exploatare, identificarii de masuri pentru diminuarea aglomeratiei pe anumite segmente (vezi propunerea cu utilizarea in regim de “traseu comun” a liniilor preorasenesti in portiunile lor URBANE, cresterii respectului si preocuparii fata de CLIENTUL PLATITOR (ex. daca persoana prezinta abonament expirat de 1-2 zile acest lucru sa se soldeze cu Avertisment , nu amenda), dvs va ganditi exclusiv la marirea amenzilor la un nivel absurd si obligativitatea validarii abonamentelor ce reprezinta o bataie de joc pentru toti clientii dvs ce folosesc linii foarte aglomerate.

Cu respect si speranta ca veti face apel la intelepciune in gandirea unor astfel de Regulamente”

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

17 comentarii

  1. #mpsd

    E singura varianta…

  2. Adica sa nu mai cumparam bilete. Ca e free.

  3. Ideal ar fi ca nimeni sa nu circule cu RATB, e o bataie de joc la adresa clientului.

  4. Eu nu tin minte decat ca madam Firea a zis ca transportul o sa fie gratuit. In rest e poezie.

    • E gratuit ptr cohorte de pensionari, care se duc din Baneasa la Obor sa ia cartofi cu 20 de bani mai ieftin/ kg. La ora 8 dimineata. Pe cand taxarea acestora? Nu va dati seama ca e o gratuitate dementa, care se intoarce contra celor activi? Nu mai avem loc de ei. Intre 08-10 sa plateasca!

  5. Ma lasa rece ca e aglomerat sau nu. Pot sa fiu si singur in vagon tot nu validez abonamentul. E o aberatie cat casa. Pot sa il las acasa. Deja am dat banii. Cum sa iau amenda??? Amenda se da ca nu ai. Nu e vina mea ca ei sunt cretini si cer sa validez avonamentul. Urmeaza sa validam la internet la mobil si la orice altceva au toti dobitocii chef. Pot aa imi dea un milird de amenzi le contest pe toate. Am abonament tocmai de aia. Sa nu validez mereu. Mars de aici de cretini

  6. Unul dintre motivele pentru care am abonament e ca sa nu mai merg pina la bipaitor sa validez. Sa vedem ce motiv legal ar avea cineva sa amendeze pe cineva cu abonament valabil (cu calatorie platita in avans, adica).

  7. Mai este un aspect tehnic legat de validarea abonamentului: Daca pe cardul de transport ai si „portofel electronic” (adica bani pentru calatorii pe linii pe care nu ai abonament) si validezi abonamentul pe linia pe care ai abonament, surpriza, iti ia bani din portofel, ca aparatul nu isi da seama ca esti pe linia cu abonament. Nu discutam de calcule complexe cum ca ai fi pe o linie cu traseu comun si esti in cadrul traseului comun cu linia pe care ai abonament etc, ci ca esti chiar in autobuzul pe care ai abonament.

    • Nu este adevarat, daca ai abonament nu-ti ia bani. Problema apare doar daca mergi pe o line paralela, unde teoretic pe portiunea comuna e valabil abonamentul, dar aparatul nu poate verifica.
      Ramane problema dublei taxari, daca ai abonament platit cu calatorii nelimitate, sa platesti amenda pentru un serviciu deja platit e un abuz. Au fost si decizii judecatoresti in aces sens, lucru care a dus la modificarea regulamentului actual din obligatia de a valida, in recomandare.

  8. N- am vazut amendati decat adolescenti timizi,provinciali rataciti !

  9. Buna seara, daca nu se valideaza abonamentele / biletele operatorul de transport nu are de unde sa stie care rute sunt mai aglomerate si in ce interval orar, astfel incat sa incerce sa adapteze graficul de transport. Ca sa se inteleaga ca nu e o cerinta a unui nebun sau o toana, e ceva real si util. Daca vreti o tara civilizata si ati platit tarifele de calatorie. Fara suparare.

    • Poate are putea sa trimita o parte dintre controlori sa analizeze traficul. Sau alte solutii. Inteleg la ce te referi dar amendarea unui cetatean care si-a platit deja calatoria va find declarata ilegala in orice tribunal din lumea asta. In plus, cum ai putea validate un titlu de calatorie cumparat online?

  10. @alt Andrei : nu e adevarat, daca te afli pe o alta linie decat cea pe care ai abonament, fiind totusi pe traseul comun, poti valida foarte usor apasand inainte tasta 2. Si se va vedea mesajul: „Validat pe propria raspundere…” Deci nu se iau bani din portofelul electronic. Repet: se apasa tasta 2 INAINTE de validare.

  11. Cred ca da – diferenta intre pretul biletului si amenda este nejustificat de mare. In plus amenda de 500 lei este exact amenda pe care o platesti in Londra. In mod normal ar trebui sa cumpere mai multe mijloace de transport si sa mareasca costul biletului.

  12. E absurd să fii amendat că nu ți-ai validat abonamentul. În orice caz, suma e prea mare. Un 10 lei ar fi de ajuns pentru treaba asta, având în vedere că are sens.
    Apoi, înainte de a mări sancțiunile, STB să îmbunătățească condițiile de călătorie. Aglomerația e cel mai mare neajuns, iar aceasta ar scădea dacă s-ar renunța la gratuitatea acordată pensionarilor. O reducere de 50% ar fi suficientă, acordată celor cu pensii sub 1500 de lei, să zicem.
    De asemenea, să fie sancționați cei, atât de mulți mai ales pe liniile mai periferice (v. Bucureștii Noi), de care controlorii se feresc să-i întrebe de sănătate.

  13. Cresterea cuantumului amenzilor este corecta , dar atunci trebuie sa fie schimbate dispozitivele de validare a calatoriilor , deoarece sunt foarte , foarte proaste .
    Nu stii niciodata cand ai validat sau nu .