G4Media.ro

România, Bulgaria și Polonia se grăbesc să primească un val de maşini…

sursa foto: Pixabay

România, Bulgaria și Polonia se grăbesc să primească un val de maşini diesel vechi. Cu consecinţe dezastruoase pentru mediu

Când, pe 27 februarie, judecătorii Tribunalului Administrativ Federal de la Leipzig au decis că marile oraşe germane au dreptul să interzică circulaţia autovehiculelor diesel poluante pe străzile lor, nu şi-au imaginat cascada de consecinţe pe care o va antrena decizia lor, scrie publicația elvețiana Le Temps., citat de Rador. Acest precedent deschide calea unui nou val de maşini second hand care va inunda Europa de Est, apreciază profesioniştii din acest sector. De la Varşovia la Sofia, trecând prin Bucureşti, Kiev şi îndepărtata Moldovă, mulţi îşi freacă mâinile de bucurie în faţa acestui cadou neaşteptat de maşini robuste şi ieftine, cu o vechime de 5 până la 10 ani, şi care, după cum prea bine ştiu toţi cei interesaţi, au încă o viaţă lungă în faţa lor.

Cimitir de maşini second hand. Lipsite de catalizatorul bogat în metale preţioase – care este furat imediat ce ajung în noua patrie –, bătrânele Mercedesuri, Audi şi BMW-uri diesel vor polua şi mai mult aerul marilor oraşe ale Estului, deja saturat de particule fine (Cracovia şi Sofia au bătut recordul, din nou, în 2017). «Riscul ca Europa de Est să devină cimitirul maşinilor diesel germane este real», estima Iavor Ivanov, care conduce CarStory, o platformă din Sofia care încearcă să introducă o mai bună trasabilitate a vehiculelor provenind din Europa de Vest

În 2017, Bulgaria a importat 280 000 de maşini vechi, dintre care cel puţin 40% erau maşini diesel, afirmă Hristo Hristov, de la Asociaţia bulgară a importatorilor de vehicule. Un vehicul din două avea peste 10 ani, potrivit Federaţiei Europene pentru Transport şi Mediu (T&E), care regrupează circa 50 de ONG-uri.

În Polonia, care este de departe cel mai mare debuşeu pentru vehiculele de ocazie provenind din Europa Occidentală (ţara a devenit un fel de hub pentru fosta URSS), piaţa de maşini de ocazie nu încetează să crească: 20% creştere între 2015 şi 2016, de exemplu, potrivit Asociaţiei poloneze a industriei de automobile (PZPM), într-o ţară în care două treimi din maşinile înregistrate sunt de ocazie. În 2017, în România acest raport era de 4 din 5.

Deplasare a poluării. «O mare parte a maşinilor vechi din Europa de Est sfârşesc în Europa Centrală şi de Est, ceea ce înseamnă că ne mulţumim să deplasăm problemele de poluare în interiorul UE, în loc să le rezolvăm», continuă experţii de la T&E, care vorbesc despre o nouă «Cortină de fier», cea a calităţii aerului, care separă deja Estul şi Vestul continentului.

De câteva zile, profesioniştii sectorului, oficiali şi apărători ai mediului defilează pe platourile de televiziune din Bulgaria pentru a comenta consecinţele ultimelor dispoziţii germane, care includ de asemenea prime de preluare foarte atractive pentru proprietarii de maşini diesel vechi. Chestiunea a ajuns şi la urechile ministrului bulgar al mediului, Neno Dimov, care nu a ezitat să retrimită mingea în terenul ţărilor bogate. «Cei din UE care interzic folosirea maşinilor diesel să interzică şi exportarea lor», a declarat acesta.

Alţii subliniază permisivitatea sau contradicţiile din legislaţiile locale: astăzi, impozitul pentru un autovehicul nou costă mai scump contribuabilul bulgar decât pentru un vehicul vechi de 10 ani. La aceasta se adaugă practicile laxe în termeni de control tehnic şi de poluare, care nu fac decât să agraveze problema. «Vreau să existe criterii mai severe, dar acest lucru va face ca 20% – sau poate chiar 50% – din vehiculele pe care le vedeţi pe şoselele bulgare să fie retrase», a afirmat responsabilul unui garaj din Sofia la televiziunea naţională.

Toţi sunt de acord asupra acestui punct: atâta timp cât standardul de viaţă va rămâne scăzut în regiune (salariul mediu este plafonat la circa 500 de euro în Bulgaria), Europa de Est continuă să ofere o a doua viaţă, apoi un cimitir, vechilor modele din vestul continentului.
Iar norii de poluare de deasupra Sofiei, Cracoviei şi Pragăi nu vor dispărea prea curând, cu toate consecinţele pentru sănătatea locuitorilor lor.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

3 comentarii

  1. Si ganditi-va si ca Suedia vrea sa interzica orice masina pe combustibili fosili pana in anul 20:30 🙂

    • am auzit ca pana in 2035 Suedia vrea sa interzica si accesul animalelor salbatice in padure, conform studiilor, defecarea lor printre copaci dauneaza solului.

  2. E foarte ușor să asociezi o mașină mai veche cu poluarea, însă opinia publică revoltată face fără să vrea jocul marilor producători care doresc să cumpărăm cazane noi, în detrimentul unor mașini de 5-8 ani mult mai bune, la același preț. Într adevăr, poluează mai mult, însă sărăcia ne obligă să cumpărăm SH. Dacă România ar fi fost Germania, ne am cumpăra cu placere Audi noi, sau Mercedes și nu golfuri 6 din 2010, la 5000 de euro. Deși avem taxe mari, prețuri mari la benzina, nu mai avem nevoie de alte costuri, deoarece o să ne deplasam călare, în detrimentul dezvoltării țării. Bogaților le este ușor să supraviețuiască unor reglementari mai dure privind automobilele, însă noi după ce că abia ne ajung banii de pâine nu putem suporta aceleași condiții de folosire a mașinilor.