
Beneficiile și dezavantajele boom-ului turistic în orașul Napoli, care aniversează 2.500 de ani de la fondare
La 2.500 de ani de la nașterea sa, Napoli se bucură de un boom turistic, experimentând în același timp dezavantajele accelerate pe care majoritatea orașelor le descoperă decenii mai târziu, scrie Euronews.
Momentul lui Napoli în lumina reflectoarelor este de mult meritat, scrie sursa citată. Așa cum pe bună dreptate sărbătorește orașul, acesta este un palimpsest de 2 500 de ani de istorie „care se îmbină într-un amestec amețitor, seducător și teatral”.
În interiorul planului grid centro storico – centrul istoric al orașului – catacombe din secolul al II-lea se află sub picioarele turiștilor în timp ce se plimbă pe alei umbrite, căptușite cu palazzos decadente din secolul al XVI-lea. Grele biserici sculptate în piatră ascund mozaicuri din secolul al IV-lea și picturi Caravaggio din secolul al XVII-lea. O nouă secțiune a prestigiosului Muzeu Arheologic din Napoli (MANN) se deschide în iunie, iar Museo di Capodimonte va inaugura în noiembrie un nou spațiu expozițional dedicat porțelanului.
Descrierile din ghiduri ale orașului Napoli au condamnat orașul să fie asociat pentru totdeauna cu adjectivul „murdar”. Este adevărat că, în timp ce destinații precum zona rurală din Toscana, Coasta Amalfi și Cinque Terre sunt curatoriate până la punctul de a deveni false, Napoli oferă puternică autenticitate.
Dar „grozav” a fost, de asemenea, un mod eufemistic de a face referire la problemele de lungă durată ale orașului Napoli cu gestionarea deșeurilor și criminalitatea. Orașul lucrează acum din greu pentru a rezolva aceste probleme. Anul trecut, consiliul local a anunțat noi strategii pentru menținerea străzilor curate.
„Anunțăm sosirea unor noutăți importante pentru îmbunătățirea serviciilor de colectare”, a declarat directorul serviciilor de gestionare a deșeurilor din Napoli, ASIA Napoli.
„Printre acestea se numără un nou site web, actualizarea serviciilor de comunicare cu cetățenii și instalarea progresivă a infrastructurilor tehnologice pentru eliminarea deșeurilor și monitorizarea colectării în oraș.”
Ratele criminalității sunt, de asemenea, în scădere, furturile scăzând cu 6 % în 2024 față de 2023, iar tâlhăriile cu 17,75 %.
La curățenia din oraș se adaugă o schimbare în tipul de turism pe care îl primește.
De pe terasa de pe acoperișul hotelului de cinci stele Romeo Hotel Napoli, care poartă marca Krug, oaspeții care sorb șampanie au o priveliște panoramică asupra golfului Napoli, a muntelui Vezuviu și a sosirilor navelor de croazieră din ziua respectivă.
În timpul verii, o medie de trei nave de linie acostează zilnic în oraș, debarcând zeci de mii de turiști pe străzile sale.
Dar, spre deosebire de Veneția sau Santorini, mărimea orașului Napoli poate digera mai ușor afluxul și chiar poate beneficia de el. O altă piață relativ nouă pentru Napoli este cea a călătorilor de lux. În prezent, există doar o mână de hoteluri de cinci stele în oraș, față de peste 50 în Roma și aproape același număr în Florența.
Dar mai multe deschideri de lanțuri mari sunt în pregătire, inclusiv un Radisson, un Roccoforte și un Marriott.
Sosirile turiștilor au crescut în Napoli (cu 15% din 2023 până în 2024), iar vizitatorii sunt din ce în ce mai diverși.
„Am văzut cu siguranță un amestec mai larg de naționalități”, spune Inès Sellami, proprietara galeriei de artă și a casei de oaspeți Atelier Inès.
„În urmă cu câțiva ani, erau mai ales italieni, germani și poate un cuplu ocazional de francezi. Acum primim americani, britanici, coreeni, australieni, chiar și călători solo din America de Sud sau India.”
Vizitatorii își iau, de asemenea, mai mult timp pentru a vedea orașul. „Oamenii obișnuiau să vină doar pentru una sau două nopți. Acum stau 4 sau 5 nopți, folosind Napoli ca bază, dar și explorând mai profund orașul în sine”, spune Sellami.
„Tot mai mulți oaspeți sunt interesați de arta locală, de experiențele culinare și de poveștile din spatele lucrurilor, nu doar de bifarea monumentelor.”
Boom-ul turismului a fost o binefacere în unele privințe. „A adus o mulțime de energie și oportunități. Unele zone care erau degradate au acum o viață nouă, cafenele noi, spații de artă, hoteluri de tip boutique, tineri care deschid afaceri”, explică Sellami.
„A creat locuri de muncă, în special pentru generațiile tinere care doreau să rămână în Napoli, dar nu vedeau un viitor aici. Și există un nou sentiment de mândrie, localnicii văd că vizitatorii apreciază tradițiile noastre, mâncarea noastră, creativitatea noastră.”
Cu toate acestea, consiliul municipal trebuie să controleze cu fermitate situația pentru a stopa efectele negative deja generalizate pe care le are afluxul turistic.
Numărul în creștere al vizitatorilor alimentează creșterea pieței închirierilor pe termen scurt, care, la rândul său, a declanșat o criză a locuințelor asemănătoare cu cele cu care se confruntă destinații de top precum Insulele Canare și Barcelona.
Un studiu realizat de 2023 a constatat că închirierile pe termen scurt mediate de platforme strămută locuitorii cu venituri mici din centrul istoric al orașului Napoli.
Studiul a afirmat că listele Airbnb între 2015 și 2019 în Napoli au crescut cu 553 la sută și sunt concentrate în cartierele cu cele mai mari dificultăți economice.
Conform Tourism Review, închirierea unui apartament în centrul istoric costa între 550 și 600 de euro în urmă cu zece ani. Astăzi, aceste prețuri variază între 1.200 și 1.400 de euro, dublându-se efectiv într-un deceniu.
Aceasta este o tendință deosebit de îngrijorătoare deoarece, în ciuda creșterii oportunităților de angajare din turism, salariile nu înregistrează o creștere substanțială. Orașul are una dintre cele mai ridicate rate ale șomajului în rândul tinerilor din Italia, de 43%.
Pentru Sellami, o strategie crucială pentru a atenua presiunea turismului este să îl răspândească mai mult și să încurajeze vizitatorii să exploreze dincolo de locurile obișnuite.
Instagram și viziunea de tunel a TikTok asupra orașului – picturi murale Diego Maradona, pizzerie și spritz cu vedere la mare – înseamnă că vizitatorii se înghesuie în centrul istoric și pe malul Lungomare.
„Există cartiere uimitoare care încă nu primesc mulți turiști”, spune ea.
Sugerează, de asemenea, că o mai bună conectare a transportului și o semnalizare mai clară ar fi de ajutor, în special în limba engleză.
„Mai presus de toate, cred că ar trebui să ne concentrăm pe turismul de calitate, pe oamenii care vin cu curiozitate și respect”, adaugă ea. „Dacă îi primim cum se cuvine și le împărtășim adevăratul Napoli, toată lumea are de câștigat.”
Sarcina revine și turiștilor înșiși. Sellami spune că nu este neobișnuit să găsim vizitatori care tratează orașul ca pe un parc tematic, făcând zgomot puternic noaptea și nerespectând bisericile sau monumentele. O temă comună în plângerile privind turismul excesiv din întreaga Europă.
Dar, în general, ea este optimistă cu privire la dezvoltarea orașului.
„A fost o adevărată transformare”, spune ea. „Acum oamenii vin pentru Napoli, descoperă mâncarea, arta, frumusețea brută a orașului. Încă nu este un oraș rafinat, dar cred că asta face parte din atracție.”
Foto: © Tanialerro | Dreamstime.com
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankPentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.