Donează aici. Susține o presă liberă.
Funcționăm ca organizație non-profit, iar banii rezultați din contribuțiile cititorilor sunt destinați integral finanțării proiectului G4Media.
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
La jumătatea anului, Ministerul Transporturilor are șantiere deschise pe doar 10% din lungimea celor 4 autostrăzi „prinse” la finanțare prin PNRR, iar pe calea ferată încă nu a reușit să semneze niciun contract pentru modernizare de magistrale sau execuția celor două linii de metrou la București și Cluj Napoca. Din cele aproape 30 de miliarde de euro prin PNRR, Transporturile primesc peste 7,5 miliarde, domeniul cu cea mai mare alocare, dar și cu cele mai dificile provocări și riscuri, având în vedere slaba capacitate administrativă a Companiilor CFR SA, CNAIR și Metrorex de a derula proiecte majore în termenul contractual. În prima parte a analizei, Economedia prezintă situația proiectelor de infrastructură rutieră, iar în partea a doua urmărim proiectele de la calea ferată și metrou.
La jumătatea anului 2022, în cursa contra-cronometru pentru respectarea jaloanelor din PNRR și mai ales termenul-limită de recepție, august 2026 se lucrează doar pe 42 de kilometri de autostradă (Autostrada Transilvania) și se pregătește intrarea în șantier pe alți aproape 50 de kilometri de pe A7 Ploiești – Buzău (primele două loturi), conform analizei Economedia. Pentru cele două mari proiecte de modernizare/reabilitare cale ferată, Cluj – Oradea respectiv Caransebeș – Arad, procedura de achiziție pe tronsoane este departe de perspectiva semnării contractelor de proiectare și execuție în timp ce pentru magistrala de metrou M4 Gara de Nord – Filaret nu are nici măcar garanția lansării licitației la sfârșit de vară. Puțin mai „avansat” este Metroul de la Cluj Napoca, termenul-limită pentru depunerea ofertelor fiind prelungit de mai multe ori, ultima dată stabilită fiind 8 iulie.
Cauzele întârzierilor diferă, de la includerea unor proiecte care nu sunt „mature” în PNRR (M4 București), evaluările peste termenul legal de 2 luni/prelungirile cauzate de numeroase clarificări/caietele de sarcini prost întocmite, ratarea licitațiilor (situația Autostrăzii A1 Lugoj – Deva, cu risc major de pierdere a finanțării) sau contestațiile la CNSC și CAB (situația A7, prima secțiune).
Citește integral pe economedia.ro