G4Media.ro

Ambițiosul proiect european de reglementare a inteligenței artificiale nu ține pasul cu…

sursa foto: Unsplash/ Alex Knight

Ambițiosul proiect european de reglementare a inteligenței artificiale nu ține pasul cu evoluția rapidă a tehnologiei / Cresc șansele să nu fie gata până la alegerile Parlamentului European

Salutate ca o premieră mondială, normele Uniunii Europene privind inteligența artificială se confruntă cu un moment decisiv, în timp ce negociatorii încearcă să stabilească ultimele detalii în această săptămână – discuții complicate de creșterea bruscă a volumului de inovații legate de inteligența artificială generativă, care produce o muncă asemănătoare celei umane, scrie Associated Press.

Sugerată pentru prima dată în 2019, legea UE privind AI ar fi trebuit să fie prima reglementare cuprinzătoare din lume în materie de AI, consolidând și mai mult poziția blocului de 27 de națiuni ca un deschizător de drumuri la nivel mondial atunci când vine vorba de a controla industria tehnologică.

Dar procesul a fost împotmolit de o bătălie de ultim moment cu privire la modul de reglementare a sistemelor care stau la baza serviciilor de inteligență artificială de uz general, cum ar fi ChatGPT de la OpenAI și chatbotul Bard de la Google. Marile companii de tehnologie fac lobby împotriva a ceea ce consideră a fi o reglementare excesivă care înăbușă inovația, în timp ce legislatorii europeni doresc garanții suplimentare pentru sistemele de inteligență artificială de ultimă generație pe care aceste companii le dezvoltă.

Între timp, SUA, Regatul Unit, China și coaliții globale precum Grupul celor 7 mari democrații s-au alăturat cursei pentru a trasa linii de gardă pentru tehnologia în curs de dezvoltare rapidă, subliniată de avertismentele cercetătorilor și ale grupurilor de apărare a drepturilor cu privire la pericolele existențiale pe care AI generativă le reprezintă pentru umanitate, precum și la riscurile pentru viața de zi cu zi.

„În loc ca legea privind AI să devină standardul de aur global pentru reglementarea AI, există o șansă mică, dar în creștere, ca aceasta să nu fie aprobată înainte de alegerile pentru Parlamentul European” de anul viitor, a declarat Nick Reiners, analist de politici tehnologice la Eurasia Group, o firmă de consultanță privind riscurile politice. El a spus că „sunt pur și simplu atât de multe de stabilit” la ceea ce oficialii speră să fie o rundă finală de discuții miercuri. Chiar dacă vor lucra până târziu în noapte, așa cum se așteaptă, s-ar putea să fie nevoiți să se grăbească să termine până la finalul anului, a spus Reiners.

O tehnologie care a evoluat mai repede decât proiectul de reglementare

Când Comisia Europeană, brațul executiv al UE, a dezvăluit proiectul în 2021, abia dacă a menționat sistemele de inteligență artificială de uz general, cum ar fi chatbots. Propunerea de a clasifica sistemele de AI în funcție de patru niveluri de risc – de la minim la inacceptabil – a fost gândită în esență ca o legislație privind siguranța produselor.

Bruxelles-ul dorea să testeze și să certifice informațiile utilizate de algoritmii care alimentează AI, la fel ca și verificările privind siguranța consumatorilor pentru produsele cosmetice, mașini și jucării.

Acest lucru s-a schimbat odată cu boom-ul AI generativă, care a stârnit uimire prin compunerea de muzică, crearea de imagini și scrierea de eseuri asemănătoare cu munca umană. De asemenea, a alimentat temerile că tehnologia ar putea fi folosită pentru a lansa atacuri cibernetice masive sau pentru a crea noi arme biologice.

Riscurile au determinat legiuitorii UE să consolideze Legea privind AI prin extinderea acesteia la modelele de fundație. Cunoscute și sub numele de modele lingvistice mari, aceste sisteme sunt antrenate pe baza unor cantități uriașe de lucrări scrise și imagini extrase de pe internet.

Modelele de bază oferă sistemelor de inteligență artificială generativă, cum ar fi ChatGPT, capacitatea de a crea ceva nou, spre deosebire de inteligența artificială tradițională, care procesează date și îndeplinește sarcini folosind reguli prestabilite.

Luna trecută, haosul de la OpenAI, care a construit unul dintre cele mai faimoase modele de fundație, GPT-4, susținut de Microsoft, a întărit convingerea unor lideri europeni că este periculos a permite câtorva companii dominante de inteligență artificială să se controleze singure.

În timp ce directorul general Sam Altman a fost concediat și reangajat rapid, unii membri ai consiliului de administrație cu rezerve profunde cu privire la riscurile de siguranță pe care le prezintă AI au plecat, semnalând că guvernanța corporativă a AI ar putea cădea pradă dinamicii din sala de consiliu.

„Cel puțin acum lucrurile sunt clare” că societăți precum OpenAI își apără afacerile și nu interesul public, a declarat comisarul european Thierry Breton la o conferință pe tema AI din Franța, la câteva zile după tumult.

Rezistența față de regulile guvernamentale pentru aceste sisteme de inteligență artificială a venit dintr-un loc improbabil: Franța, Germania și Italia. Cele mai mari trei economii ale UE au ripostat cu un document de poziție care pledează pentru autoreglementare.

Schimbarea de opinie a fost văzută ca o mișcare menită să ajute jucătorii de inteligență artificială generativă autohtoni, cum ar fi start-up-ul francez Mistral AI și Aleph Alpha din Germania.

În spatele acesteia „se află determinarea de a nu lăsa companiile americane să domine ecosistemul AI, așa cum au făcut-o în valurile anterioare de tehnologii precum cloud (computing), comerțul electronic și social media”, a declarat Reiners.

Un grup de informaticieni influenți a publicat o scrisoare deschisă în care avertizează că slăbirea Legii privind AI în acest fel ar fi „un eșec istoric”. Directorii de la Mistral, între timp, s-au certat online cu un cercetător de la o organizație non-profit susținută de Elon Musk, care urmărește să prevină „riscul existențial” al AI.

Inteligența artificială este „prea importantă pentru a nu fi reglementată și prea importantă pentru a nu fi reglementată bine”, a declarat săptămâna trecută Kent Walker, cel mai înalt responsabil juridic al Google, într-un discurs ținut la Bruxelles. „Cursa ar trebui să fie pentru cele mai bune reglementări privind AI, nu pentru primele reglementări privind AI”.

Modelele de fundație, utilizate pentru o gamă largă de sarcini, se dovedesc a fi cea mai spinoasă problemă pentru negociatorii UE, deoarece reglementarea lor „contravine logicii întregii legi”, care se bazează pe riscurile prezentate de utilizări specifice, a declarat Iverna McGowan, director al biroului pentru Europa al organizației non-profit pentru drepturi digitale Center for Democracy and Technology.

Natura sistemelor de inteligență artificială de uz general înseamnă că „nu știi cum sunt aplicate”, a spus ea. În același timp, este nevoie de reglementări „pentru că, altfel, în josul lanțului trofic nu există responsabilitate” atunci când alte companii creează servicii cu ajutorul acestora, a spus McGowan.

Altman a propus o agenție americană sau globală care să acorde licențe pentru cele mai puternice sisteme de inteligență artificială. El a sugerat în acest an că OpenAI ar putea părăsi Europa dacă nu ar putea respecta normele UE, dar a revenit rapid asupra acestor comentarii.

Aleph Alpha a declarat că este nevoie de o „abordare echilibrată” și a susținut abordarea bazată pe riscuri a UE. Dar aceasta „nu este „aplicabilă” modelelor de fundație, care au nevoie de reglementări „mai flexibile și mai dinamice”, a declarat compania germană de AI.

Negociatorii UE trebuie să rezolve încă alte câteva puncte controversate, inclusiv o propunere de interzicere completă a recunoașterii faciale publice în timp real în timp real. Țările doresc o excepție, astfel încât forțele de ordine să o poată folosi pentru a găsi copii dispăruți sau teroriști, dar grupurile pentru drepturile omului se tem că acest lucru va crea efectiv o bază legală pentru supraveghere.

Cele trei ramuri ale guvernului UE se confruntă miercuri cu una dintre ultimele lor șanse de a ajunge la un acord.

Chiar dacă reușesc, cei 705 legislatori ai blocului trebuie să semneze versiunea finală. Acest vot trebuie să aibă loc până în aprilie, înainte de începerea campaniei electorale pentru alegerile europene din iunie. Legea nu va intra în vigoare înainte de o perioadă de tranziție, de obicei de doi ani.

În cazul în care nu vor reuși să se pronunțe la timp, legislația va fi suspendată până la sfârșitul anului viitor, după preluarea mandatului de către noii lideri ai UE, care ar putea avea opinii diferite cu privire la AI.

„Există o șansă bună ca aceasta să fie într-adevăr ultima, dar există la fel de multe șanse ca noi să mai avem nevoie de mai mult timp pentru a negocia”, a declarat Dragoș Tudorache, un deputat român care conduce negocierile Parlamentului European privind Actul privind AI, în cadrul unei dezbateri de săptămâna trecută. Biroul său a precizat că nu a fost disponibil pentru un interviu. „Este o conversație încă foarte fluidă”, a declarat el la evenimentul de la Bruxelles. „O să vă ținem în suspans până în ultimul moment”.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...