G4Media.ro

ADVERTORIAL Claudiu Năsui (USR): Cel mai mare val de debirocratizare din istoria…

ADVERTORIAL Claudiu Năsui (USR): Cel mai mare val de debirocratizare din istoria recentă a venit de la USR-PLUS

Alianța USR-PLUS nu face promisiuni electorale, ci își asumă angajamente clare de a îndeplini anumite obiective importante pentru dezvoltarea României. Unul dintre ele este debirocratizarea, eliminarea hârtiilor, cozilor și formalităților care sufocă România. Majoritatea problemelor cu care se confruntă antreprenorii și contribuabilii sunt înrădăcinate în mentalitatea birocratică a anilor 90. Birocrația este o povară nocivă care crește enorm costurile de lucru ale românilor, iar Alianța USR-PLUS și-a luat ca angajament reducerea acestei birocrații și mai ales schimbarea acestei mentalități.

Ca de obicei, aceste angajamente nu sunt doar declarative pentru Alianța USR-PLUS. Noi am început deja această debirocratizare, cu o serie de opt legi intrate în vigoare anul acesta, care aduc reforme principiale importante și alte schimbări de care România are mare nevoie. Este cel mai mare val de debirocratizare din istoria recentă a României.

Primul proiect cu care am dat startul debirocratizării a fost și cel mai greu de adoptat. Este vorba de Legea 102/2020 prin care am simplificat formalitățile stabilirii sediului social al unei firme, am eliminat hârtii cerute inutil și mai ales am eliminat obligația de a pune în SRL o a doua persoană cu o cotă de 0.01%. În alte țări, sediul social este virtual și îți poți deschide o firmă în câteva ore online.

Astea sunt diferențele calitative care plasează România sub țări precum Burkina Faso la ușurința cu care deschizi o afacere. Tot astea au fost și criticile președintelui când a retrimis-o în parlament: facem lucrurile în felul ăsta de zeci de ani, nu putem schimba. Și guvernul a spus la fel, după ce legea a trecut a doua oară prin parlament, și a atacat-o la CCR. A fost o sesizare clar nefondată. Invoca tot felul de directive fără legătură cu subiectul și „literatură de specialitate” citată selectiv care, culmea, pe fond ne dădea nouă dreptate: în 1990 am copiat o interdicție din legea franceză fără rost, și am rămas cu ea până am eliminat-o în 2020. Franța a eliminat-o cu peste 25 de ani în urmă.

Victoria de la CCR cu această lege a reprezentat un semnal important pe care am reușit să îl dăm: trebuie să renunțăm la mentalitatea birocratică a anilor 90. „Așa am făcut zeci de ani” nu este un motiv să rămânem înțepeniți în obstacolele trecutului, mai ales în contextul digitalizării de care avem enormă nevoie. Iar economia reală ne dă dreptate. În fiecare lună apar aproximativ 5.000 de firme cu asociat unic, iar cam 25% din această cifră sunt asociați unici care mai au o firmă și nu mai sunt nevoiți să adauge acel asociat nominal cu 0.01%.

Având acest avânt, și reacțiile pozitive din piață, am continuat cu debirocratizarea declarației de beneficiar real prin Legea 108/2020. O soluție simplă și de bun simț pentru o problemă inventată de stat printr-o implementare pe genunchi a unei directive. Se cerea o declarație anuală cu datele beneficiarului real al unei firme, adică de cele mai multe ori datele asociaților pe care statul le are deja. Am eliminat declarația inutilă, iar registrul beneficiarilor se completează din oficiu. Am economisit astfel milioane de hârtii, ore pierdute la coadă și drumuri în fiecare an pentru antreprenorii români.

În paralel, tot în vară am făcut posibilă scăderea costului caselor de marcat din impozitul pe profit datorat prin Legea 153/2020, și am introdus pachet ambițios de 7 proiecte pentru debirocratizare și transparentizare. În doar câteva luni, 5 dintre ele au și intrat în vigoare, dovadă că dacă ne dedicăm energia pentru proiecte bune, putem aduce schimbările reale de care România are nevoie.

Pe scurt, prin Legea 222/2020 am eliminat declarația de adaos comercial, o relicvă a economiei socialiste care nu servea decât ca scuză pentru controale și amenzi. Apoi am eliminat raportări contabile irelevante prin Legea 238/2020, o măsură de care se bucură 95% din operatorii economici din România. Pentru contribuabilii persoane fizice, prin Legea 241/2020 am eliminat necesitatea cumpărării unui raport de evaluare autorizat doar ca să își poată plăti impozitul pe imobilul cu destinație mixtă. Iar Legea 223/2020 a aliniat România cu restul Europei în practica transferului de părți sociale, un proces care ar trebui să dureze o zi, dar la noi dura de la 60 de zile și chiar ani de zile în unele cazuri.

Nu în ultimul rând, chiar săptămâna aceasta a intrat în vigoare Legea 276/2020, prin care am simplificat enorm înființarea și activitatea ONG-urilor. De la implementarea aceleiași soluții pentru declarația de beneficiar real, la eliminarea supra-formalităților de autentificare a actelor și chiar digitalizarea activităților decizionale, este cu siguranță cel mai mare avans de care se bucură acest sector important în ultimii ani.

Să adaugi la birocrație e foarte ușor, la fel cum este ușor să înființezi noi agenții de stat, noi pensii speciale sau privilegii. Să o elimini este infinit mai dificil, fiindcă dintr-o dată ți se opun toți cei care depind de ea. Toți cei care spun „așa am făcut până acum, de ce să schimbăm” sau „un obstacol birocratic trebuie înlocuit neapărat cu altul”.

În ciuda acestei rezistențe a sistemului, toate reușitele de anul ăsta au fost realizate cu doar 9% în parlament. Și indiferent de rezistența cu care ne confruntăm, aceste lucruri trebuie să se schimbe pentru binele nostru. Din acest motiv Alianța USR-PLUS și-a asumat și își asumă în continuare reformele grele, dar necesare, pentru România.

Notă: Claudiu Năsui este președintele USR București, deputat și candidat la un nou mandat de parlamentar. Articol susținut de USRPLUS

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

16 comentarii

  1. Poate cuvântul „val” din titlu nu e cel mai inspirat.

  2. corect !!!
    daca continua depolitizare propusa in guvernul Ciolos , de Vlad Voiculescu , a managementului spitalelor, poate nu am fi avut cazurile Piatra Neamt sau Resita sau Suceava, si cu siguranta banii ar fi fost mai bine cheltuiti si mai bine dramuiti si medici mai profesionisti

    • Daca Barna era presedinte, curgea lapte si miere la robinet. Ba ma lasi cu Ciolos al tau. Iti aduc aminte faptul ca datorita guvernarii Dezastruoase a lui Ciolos a castigat PeeeSeeeDeee-ul alegerile parlamentare cu peste 45%, bine, si cu largul concurs al turistului Iohannis.

  3. USR, dă-o dracu de debirocratizare, restructurare vrem, adică ceva care să se și vadă, nu doar să se audă!

    • @Radulescu Marcel si crezi ca nu o sa se vada disparitia chestiilor de genul ” cererea online se depune la etajul2″?!?!

    • Pe langa ceea ce a zis utilizatorul Gigi Ciocan, mai e si faptul ca dispare „tanti” care nu facea decat plimbatul dosarului prafuit cu hartii inutile de la ghiseul 4 la ghiseul 7. Asta nu ti se pare restructurare?

      Evident, ce am scris era un exemplu dus la absurd ca sa demonstreze cum digitalizarea inseamna indirect si restructurare. Digitalizarea are ca efect restructurarea la o scara mai mare. Un exemplu simplu e machine learning care s-ar putea ocupa de validari fara sa mai fie tot felul de sefi care aproba „urgentele” ce au si spagi incluse sau pentru prieteni de partid.

      De ce crezi ca toti din stat se tem de informatizare reala, integrarea intre sisteme, standardizarea formularelor, certificate digitale, site-uri sau portal-uri dedicate fluxurilor?

      Ori nu te duce mintea sa gandesti asa departe ori poate te prinzi si esti troll.
      Alege o varianta, altfel alegem noi pentru tine.

      Dintre toate partidele USR chiar are angajamente si initiative. Problema? Raman in sertarele infernului aprobarii (un labirint birocratic in sine) prin sertarele PSD sau PNL. USR a fost prima cu desfiintarea Sectiei Speciale. Unde e proiectul? Sta de aproape un an la aprobare pe la Ciordache.

      Deci hai, lasa atitudinea asta de agitator. Nu-ti iese.

    • Am vrut sa zic că restructurarea obligă și la debirocratizare, informatizare, digitalizare, competență, etc., înțelegeți voi?!

  4. Da, cel mai mare val de favorizat infractorii economici. Le-ati luat institutiilor si putinele parghii pe care le mai aveau. Si principalul vinovat este acest penal infiltrat in USR, din poza, progenitura securistului Dorel.

    • Bai Gore tu ce fumezi si în ce tara traiesti? Cã pari un habarnist mediocru care nu e deloc la curent cu initiativele usr plus din decursul timpului si sigur nu ai habar nici despre digitalizare,descentralizare,depolitizare, eficientizare si multe alte aspecte care ar conta enorm în bulibaseala si hatisul întortocheat al birocratiei de la noi

  5. USR e singurul partid parlamentar cinstit.

  6. Vă lăudați că ați abrogat legea Nr. 12/1990 dar nu spuneți oamenilor că de acum cine nu mai are documente pe marfă nu mai riscă să rămână fără marfă. Nu spuneți că ați modificat legea 31/1990 și acum se pot cesiona părțile sociale fara că ANAF sa mai poată interveni…… încurajarea hoției. Nu ați venit cu nicio măsură să întăriți ANAF în lupta cu evaziune.

  7. Alin…de ce crezi ca PSD si PNL nu vor sa construiasca un ANAF puternic??? Un ANAF digitalizat ar spune cand o firma face evaziune….orice firma..asta ii sperie pe politicieni….pt George guvernul Ciolos a fost pt 10 luni. Cine avea majoritate in parlament??? Tii minte cu examenele pt directori de spitale si scoli???… a venit Dragnea si le-a anulat pe toate…de ce???

    • Doar 6 mld euro/an doar din TVA cât fac într-un mandat de 4-5 ani?!

    • Și cică nu-s bani în bugetul statului și e nevoit să se împrumute ca să poată plăti pensiile majorate cu 200 de lei!!!!!
      Cred că ne ajung 31 de ani de furt, ipocrizie și minciună de stat!

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.