G4Media.ro

Cum poți avansa pe o piață a locurilor de muncă dominată de…

Sursa foto: G4Media (generata AI)

Cum poți avansa pe o piață a locurilor de muncă dominată de inteligența artificială? Ce abilități trebuie să stăpânești

Având în vedere că 71% dintre șefii din companii preferă candidații la angajare cu mai puțină experiență care au abilități legate de inteligența artificială în detrimentul celor mai experimentați care nu au aceste competențe, oamenii sunt îndemnați să adopte și să stăpânească instrumentele de inteligență artificială, transmite Euronews.

În era inteligenței artificiale (AI), schimbarea este inevitabilă.

De la viața personală la cea profesională, AI găsește în permanență modalități de a se integra în rutină, uneori creând perturbări, iar alteori oferind îmbunătățiri semnificative.

Ascensiunea AI generativă, în special după lansarea ChatGPT în noiembrie 2022, a stârnit numeroase discuții despre impactul său potențial.

Printre cele mai presante preocupări se numără dislocarea anticipată a locurilor de muncă ca urmare a adoptării AI pe piața muncii.

„Apariția inteligenței colaborative om-mașină creează o nouă paradigmă în care oamenii nu sunt cu adevărat singura sursă de forță de bază la locul de muncă”, a declarat pentru Euronews Xiaochen Zhang, fondator și Chief AI Officer al AI 2030.

Recent, în cadrul unui eveniment desfășurat la Zurich, Kristalina Georgieva, director general al Fondului Monetar Internațional, a descris impactul AI ca fiind un „tsunami” care va lovi forța de muncă.

Potrivit lui Georgieva, este posibil ca AI să afecteze 60% din locurile de muncă din economiile avansate și 40% din locurile de muncă la nivel global, fără a mai rămâne prea mult timp pentru a pregăti oamenii pentru acest lucru.

În ciuda acestor schimbări iminente, epoca în care inteligența artificială va prelua complet sarcinile umane nu a sosit încă.

Potrivit lui Zhang, pe piața actuală, oamenii încă joacă un rol fundamental, iar mașinile nu i-au înlocuit, accentul fiind pus în prezent mai mult pe colaborarea om-mașină.

„Fiecare loc de muncă va fi potențial reproiectat sub conceptul de inteligență colaborativă om-mașină”, a spus Zhang.

„Acest concept în sine este foarte puternic, în care mașina își va asuma roluri mult mai mari decât înainte, unde nu mai este un instrument, ci face parte din munca în sine”, a adăugat el.

Deși prezența inteligenței artificiale la locul de muncă nu este un fenomen nou, mai multe cercetări confirmă impactul potențial al acesteia asupra pieței muncii, în special în etapa de angajare.

Un raport comun al LinkedIn și Microsoft a arătat că 66% dintre șefi de companii nu ar lua în considerare angajarea unor candidați care nu dispun de competențe în domeniul AI.

În plus, raportul a arătat că 71% dintre aceștia ar alege probabil un candidat cu mai puțină experiență, dar cu competențe legate de inteligența artificală, în detrimentul unuia cu mai multă experiență fără astfel de competențe.

Oamenii iau problema în propriile mâini, învățând să utilizeze instrumentele de inteligență artificială și încorporându-le în sarcinile lor profesionale, 75% dintre lucrătorii din domeniul cunoașterii recunoscând că utilizează inteligența artificială la locul de muncă, a mai arătat raportul.

Competențele de top în domeniul inteligenței artificiale pentru piața actuală a muncii

Deși inteligența artificială nu a preluat încă pe deplin sarcinile umane, nu toate locurile de muncă vor fi afectate în mod egal, iar unele ar putea chiar să dispară.

„Ca parte a faptului că oamenii doresc să rămână competitivi pe piața muncii, concurând cu alți oameni, AI devine factorul de diferențiere”, a declarat Zhang.

De exemplu, Zhang explică faptul că industria creativă este în pragul unei schimbări uriașe pe măsură ce tehnologia AI se îmbunătățește.

Unele sarcini, cum ar fi crearea de conținut, designul, cercetarea și editarea, ar putea fi efectuate cu ușurință cu ajutorul instrumentelor de AI care se îmbunătățesc constant în ceea ce privește calitatea și eficiența.

Soluția, potrivit lui Zhang, este stăpânirea utilizării acestor instrumente de AI și valorificarea acestor abilități pentru a reproiecta modul în care se desfășoară munca.

De exemplu, oamenii pot învăța cum să solicite și să comunice în mod eficient cu modele lingvistice mari (LLM), cum ar fi ChatGPT de la OpenAI și Gemini de la Google, care dobândesc în mod continuu capacități tot mai avansate.

Prin stăpânirea acestor competențe, profesioniștii pot profita de cererea în creștere de competențe în utilizarea instrumentelor de inteligență artificială.

Deși este important să adopte instrumente de AI și să învețe cum să le utilizeze, oamenii ar putea, de asemenea, să se concentreze pe îmbunătățirea competențelor care îi diferențiază de inteligența artificială, spun experții.

Autenticitatea și creația umană, potrivit lui Zhang, ar putea deveni mai valoroase, deoarece creativitatea umană este alimentată de experiențe de viață pe care mașinile nu le pot reproduce.

Însă el consideră că este responsabilitatea companiilor să reproiecteze modul în care se desfășoară activitatea pentru a valorifica abilitățile oamenilor în vederea unei mai bune colaborări om-mașină.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

1 comentariu

  1. Ditai articolul îți spune de fapt să știi cu ChatGPT