G4Media.ro

Taxă pe poluare pentru automobile: ministrul Mediului anunță o dezbatere publică în…

Secțiune susținută de
Concordia

Articolele din această secțiune sunt realizate cu respectarea independenței editoriale a redacției

Taxă pe poluare pentru automobile: ministrul Mediului anunță o dezbatere publică în luna aprilie

Ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Tanczos Barna, a anunțat miercuri că o dezbatere publică privind oportunitatea introducerii unei taxe de poluare ar putea să înceapă în luna aprilie, după aprobarea bugetului şi după finalizarea discuţiilor privind Programul Naţional de Relansare şi Rezilienţă (PNRR), transmite Agerpres.

Reamintim că PSD a eliminat în 2016 taxele de poluare, fapt ce a dus la o explozie a importurilor de mașini second-hand vechi din toată Europa.

„În niciun caz nu poate decide ministrul Mediului dacă aplicăm sau nu o taxă. Am văzut ce s-a întâmplat în ultimii zece ani, când deciziile au fost luate pe grabă, fără o dezbatere publică şi fără a analiza situaţia juridică sau background-ul juridic al acestor decizii şi am ajuns la procese pierdute la Curtea Europeană de Justiţie. În niciun caz nu ministrul Mediului este cel care spune. (…) După aprobarea bugetului şi după PNRR, probabil începând cu luna aprilie (va fi iniţiată dezbaterea, n.r.). Aprobăm PNRR şi programele naţionale cu care venim în sprijinul autorităţilor locale şi autorităţilor centrale, în sprijinul diverselor ministere, pe programe verzi, după care începem şi această discuţie privind o eventuală taxă de poluare”, a declarat Tanczos Barna la ieșirea de la Spitalul Militar, unde a făcut a doua doză de vaccin.

„Vom lansa dezbateri publice şi discuţii atât cu autorităţile publice locale – unde avem infringement pe poluarea aerului – despre soluţiile care sunt propuse de UAT-uri în vederea reducerii poluării, cât şi cu cetăţenii, cu producătorii, cu dealerii auto, pentru a vedea în ce măsură România trebuie să se înroleze în grupul statelor europene care aplică diverse forme de taxare a poluării sau să trebuie să rămânem în grupul celor trei-patru state membre UE care nu practică nicio formă de taxare a poluării aerului. Este o dezbatere importantă, trebuie să vedem – în cazul în care nu va exista nicio taxă – cu ce măsuri putem să venim în vederea reducerii poluării, mai ales în marile centre urbane, în Bucureşti, Timişoara, Iaşi, Cluj şi în celelalte oraşe unde constatăm aproape săptămânal că adevărul este că pe perioade scurte, intervale orare scurte, dar se depăşeşte limita admisă de poluare la nivelul UE”, a precizat Tanczos Barna.

Foto: INQUAM Photos / Sabin Cirstoveanu

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

14 comentarii

  1. Taxa pe cosul la centrala!

    • Sa vina in Suceava, sa vada ca o singura firma, aflata in mijlocul orasului Suceava, polueaza si otraveste mediul mai mult decat toate masinile si centralele de apartament din tot judetul.
      Eu tot sesizez poluarea din orasul Suceava, dar si autoritatile si mass-media si oengeurile de mediu tac. De ce oare, o fi vreo complicitate?

  2. Taxa nu rezolva problema. Isi vor plăti taxa si poluarea se va menține. Masina e o necesitate pentru mulți oameni. Nu mai e un moft.
    Trebuie oprite cele NON Euro, Euro 1, Euro 2

    • Poate nu crezi dar sunt o sumenenie de motoare euro 6 care au cifra de poluare mult mai mare decat ai crede intrecand chiar si motoare euro 2. De ce crezi ca madam Firea s.a oprit? Stia ca impotriva matematicii nu te poti opune. Ar fi pierdut procese pe banda rulanta.

    • Asa e, o mare necesitate. Pitzipoanca si cocalarul manelist nu pot merge fara masina sa cumpere paine, ca le scade rangul social.

    • 1) PRINCIPIUL POLUATORUL PLATESTE inseamna ca un taximetrist harnic, cu o masina hibrid, fabricatie 2020, sa plateasca MAI MULT decat pensionarul de la et.3 care are un Golf II norma poluare EURO I, cu care isi mai face piata si se duce, o data pe luna, pana la tara.
      Principiile trebuie sa aiba vocatie universala – adica sa fie valabile in TOATE cazurile. Asadar, sa avem in minte tot timpul ca poluarea fiecarui autovehicul este proportionala nu doar cu parametrii motorului, dar mai ales CU TIMPUL SI REGIMUL DE UTILIZARE!!

      2) Hadeti sa facem o socoteala dreapta:

      2.1) Taxa pentru CO2 aplicata in industrie = 20 EUR/tona. Pai atunci aceeasi valoare trebuie sa fie si pentru noi, conducatorii auto, nu? Ca doar la minister nu e ca la Divertis, cu „Apa romaneasca nu-i buna, curge! Cu patru cisterne din Germania, umpleam barajul!” 🙂 O tona de CO2 este o tona de CO2 indiferent de unde provine. Ba, char mai mult, dar lasam de la noi, poluatorii industriali sunt stationari, pe cand masinile noastre sunt in miscare, deci e o idee mai bine in cazul autovehiculelor.

      Apropos, Acelor-Mittal de la Galati polua intr-un an circa 4,2 milioane tone CO2. Ce taxa de poluare platea el si ce taxa platesc combinatele pentru tona de CO2 degajat in atmosfera? Ei, exact acelasi pret trebuie platit si de proprietarii de autovehicule, functie de cat degaja, evident!

      2.2) Taxa pentru NOx, in Norvegia (n-am gasit alte date, dar nu cred sa varieze cumplit si nici ca am fi noi mai ecologisti si mai ai dracu’ ca norvegienii) – 2,3 EUR/kg.

      Luam un exemplu, sa zicem Dacia Logan, EURO 3:
      -> CO2: 128g/km => 1 tona / 7.800 Km inseamna taxa 100 RON
      -> NOx: 0,15g/km => 1 Kg/ 6.666 Km (ptiu-ptiu-ptiu, piei Satana!) inseamna taxa 12 RON

      Asadar, pentru cineva care circula circa 7000 Km/an, taxa ar trebui sa fie in jur de 112 RON.
      Si sa primeasca in schimb dovada folosirii acelor bani pentru mediu (atati copaci plantati de firme de pe piata libera, atatia metri cubi de peturi adunate de pe rauri de firme de pe piata libera, etc.), ca d’aia e taxa si nu impozit!

      Hai sa mai adaugam ceva: o “rabla” consuma, sa zicem, in medie, 8% (nu ca astea noi cu motor cu ardere interna ar fi vreun mare salt spectaculos dpdv al consumului! Nici nu se poate, din cauza ca raportul aer-combustibil e tehnic imposibil sa nu fie undeva tot pe acolo.) Pai din pretul benzinei, 45% sunt taxe catre stat. Adica vreo 2,5 lei/litru. In 7000 km (din calculul de mai sus), “rabla” consuma 560 litri. Asta inseamna ca statul incaseaza, pentru ca poate, 1400 lei accize. Pai adica, dupa ce imi ia la japca 1400 lei pentru ce vrea el, mai trebuie sa-I dau, sa zicem oarecum corect, inca 112 RON. Facuta asa socoteala … cam cum suna?!?

      Inca una si ma duc: Statul are certificate verzi, pe care le tranzactioneaza international (le vinde pe bani buni catre alte tari), dar imi cere mie bani pentru poluarea datorata autoturismului? Cam cum vine asta? Incaseaza banii de doua ori pentru aceeasi treaba, nu? La mine in cartier se cheama escrocherie. Scria pe un zid, acolo, dupa blocuri: “Nu fura! Statului nu-I place concurenta!” 💡

      3) Cum ramane cu faptul ca nu a scazut corespunzator poluarea in Bucuresti cand cu lock-down-ul si nu ai circulau masini? Nu pare prea corelata treaba, dupa cum stim, da’ ne facem ca nu stim!

      4) Niciun om intreg la cap nu este pentru poluare. Dar nu prin interdictii o poti reduce. Sa interzici e cel mai usor si totodata metoda cea mai proasta. N-a functionat in nicio situatie pana acum, in niciun stat din lume. Doar un singur lucru face interzicerea, in mod sigur: alimenteaza coruptia.
      Ah, stai … parca a fost un scandal, ceva cu Dieselgate … da’ n-are treaba cu interdictia si coruptia, e doar o coincidenta.

  3. Vrajeala prin care se ocoleste adevarul. Poluarea aproape continua pe care o simt in Militari Residence nu are treaba cu masinile. Stim noi de unde vine acel miros insuportabil.

  4. Romania e o tara in care nu merita sa cumperi masina noua! Ei nu fac autostrazi ,drumurile sunt pline de gropi ,prin tara nu ai pe unde sa te distrezi(adica sa faci turism sau sa vezi ceva) dar ei ne obliga sa schimbam masinile!
    Sa astepte! Oricat de mare ar fi taxa, tot va fi mai ieftina decat achizitionarea unei masini noi!
    Am facut prostia asta odata ! A doua oara nu o mai fac! Bani aruncati! O masina noua, decenta ,costa cam minim 20000 euro ! Nu merita in țara asta daca muncesti pe bani!

  5. Taxa e o prostie. Trebuie interzisa sursa poluarii, respectiv inmatricularea gunoaielor de masini mici cu motor diesel.
    Fara autoturisme cu motor diesel incepand din 31.12.2021 si retragerea dreptui de circulatie din 2025.
    Nu de alta, dar s-a umplut Romania de cazanele pe care nu le mai pot folosi cei din vest. Studiile exista de zeci de ani privind impactul noxelor de la acest tip de motor asupra sanatatii, dar dupa diesel gate s-au facut toti ca isi aduc aminte!

  6. Drumul către iad e pavat cu dezbateri publice.
    Experienta ultimului an din București a arătat ca nivelul poluării nu poate fi corelat cu traficul (diesel, benzina etc). Dacă e vorba de poluarea produsa de mașini mai bine s-ar aplica amenzi serioase constructorilor de mașini care au mințit cu privire la produsele vandute.
    Taxarea în funcție strict de norma de poluare e înșelătoare. O mașină euro 2 care circula 5000 km pe an s-ar putea ca în termeni reali sa polueze mai puțin decât un euro 6 care merge 50000 pe an (ma rog, în România nu mai sunt chiar asa multe mașini sub euro 3 datorita vârstei). Eventual de corelat cu numărul de kilometri parcurși în anul precedent care se verifica la itp. Și bineînțeles itp pe bune. Nu corespunde tehnic, retras certificat

  7. De când și pana când introducerea unei taxe rezolva ceva. Taxa de poluare este o invenție doar sa te stoarcă de bani, nici gând sa scada poluarea. Ce-ar fi sa caute la sursa. Și mai sunt și niște papagali pe aici, care susțin. Ei sunt oripilați de cazane, dar nu vorbesc ca sug toată ziua din sticla de plastic. Nu mai zic de faptul ca senzorii piuie în draci odata cu venirea nopții. Oare tot cazanele sunt cauza?

  8. Am o mașină diesel de 2500cmc. Impozit pe an: 1000 RON. E din 2002, de lux.
    Altă mașină, 2000cmc, impozit 200ron.
    Nah acuma, vaca asta cu taxatul mașinilor, până unde merge?
    Rovinieta, RCA, accize uriașe la combustibil, ITP, impozit. Ce mai urmează? Taxă pe praful făcut de plăcuțele de frână?

  9. Normal ca tot muritorul de rand este vinovat pentru poluare, adevaratii poluatori isi vad in continuare de de afacerile lor nestingheriti.
    Ne facem ca nu vedem multe in jurul nostru, in bucuresti dispar zone verzi in fiecare zi cu complicitatea primarilor, ciuntesc arborii prin toaletare, betoneaza totul in jurul nostru( au gasit metoda de a acoperi defisarile, pune iarba intre sinele de tramvai), spatiile verzi (filtrul poluarii) a disparut, este o problema la nivel national chiar global cu oxigenarea planetei.
    Solutia este legi drastice date de cei de la mediu pentru plamanul planetei, sa obligam pe fecare locuitor al planetei sa impadureasca toate zonele verzi disparute, ar fi rezolvata toata zarva cu poluarea.
    In contextul nostru normal ca sunt noxe ca nu mai are cine sa le filtreze, vrei sa ii faci un cadou cuiva, cumparai o drujba, dupa numai o zi daca te duci la el vei vedea ca a taiat toti pomi din jurul sau.
    Concluzia : hai sa inverzim planeta, nu sa batem campii cu poluarea, sunt elemente care se invata in clasele primare la biologie.
    Toate legile non euro sunt facute pentru imbogatirea unora si moartea altora, deschideti geamul si uitativa in jurul vostru si vedeti cate filtre de noxe aveti.
    Exploram alte planete, dar de planeta noastra nu avem grija.

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.