G4Media.ro

Taxa Firea pe mașinile vechi, discutată azi în Consiliul General. Nicușor Dan…

sursa foto: Inquam Photos/ Octav Ganea

Taxa Firea pe mașinile vechi, discutată azi în Consiliul General. Nicușor Dan cere parcări și transport în comun și propune taxe mai mari pentru majoritatea automobilele pe motorină sub Euro 5

Consilierii generali ai Municipiului București discută azi în şedinţa de la ora 11.00 propunerea primarului Gabriela Firea pentru introducerea taxe „Oxigen” pentru mașinile cu norma de poluare sub Euro 5. Nicușor Dan, candidat independent la primărie, a criticat introducerea taxelor fără măsuri suplimentare pentru reducerea poluării și a propus un alt sistem de taxare, care ar duce la taxe mai mari în cazul majorității automobilelor pe motorină.

Astfel, potrivit proiectului inițiat de Primăria București, toate maşinile cu normă de poluare sub Euro 5 vor plăti vigneta „Oxigen” de acces şi circulaţie în Bucureşti. Pentru vehiculele cu norma de poluare Euro 5, Euro 6, pentru cele electrice şi hibride, accesul în Bucureşti va fi permis fără restricţii pe toate arterele. Maşinile Euro 3 şi Euro 4 vor putea circula în Bucureşti numai după achiziţionarea vignetei. Pentru automobilele non-euro, Euro 1 şi Euro 2, accesul va fi interzis în zona centrală, denumită Zona de Acţiune pentru Calitatea Aerului.

Propunerea de taxă a Primăriei București:

Non Euro – 15lei/zi, 300lei/lună, 1100lei/6luni, 1900lei/1an
Euro I – 15lei/zi, 250lei/lună, 1000lei/6luni, 1700lei/1an
Euro II – 15lei/zi, 200lei/lună, 900lei/6luni, 1500lei/1an
Euro III – 5lei/zi, 100lei/lună, 450lei/6luni, 700lei/1an
Euro IV – 5lei/zi, 80lei/lună, 350lei/6luni, 500lei/1an

Nicușor Dan critică taxarea fără a lua măsurile necesare reducerii poluării: ”După 3 ani de mandat, tot ce poate să facă Gabriela Firea pentru traficul din București este să introducă o taxă. Adevăratele măsuri pentru reducerea traficului și a poluării se lasă încă așteptate: parcări construite – zero, șoseaua de centură – zero, managementul traficului – zero, managementul parcărilor – zero, fluidizarea transportului în comun – zero, piste pentru biciclete – zero”, a scris acesta într-o postare pe Facebook.

Nicușor Dan arată că taxa nu face diferența între mașinile pe benzină și cele pe motorină. ”Cuantumul taxei de poluare propusă joi în ședința Consiliului General nu este proporțională cu poluarea pe care vehiculele o produc. Spre exemplu, nu face diferența între poluarea produsă de mașinile pe benzină și mașinile pe motorină. Emisiile periculoase sunt particulele în suspensie, oxizii de azot și hidrocarburile libere. Particulele în suspensie sunt emise doar de motoarele pe motorină. Pentru oxizii de azot și hidrocarburi libere, emisiile unei mașini pe motorină Euro IV sunt similare uneia pe benzină Euro II. Diferența de emisii între un motor de benzină Euro II și un motor pe benzină Euro VI este de doar 10%”, scrie Dan.

Nicușor Dan propune și o ”grilă de taxare mai echitabilă”:

Motorină
Non Euro – 20lei/zi, 400lei/lună, 1500lei/6luni, 2500lei/1an
Euro I – 15lei/zi, 300lei/lună, 1200lei/6luni, 2000lei/1an
Euro II – 10lei/zi, 200lei/lună, 800lei/6luni, 1500lei/1an
Euro III – 10lei/zi, 200lei/lună, 800lei/6luni, 1500lei/1an
Euro IV – 5lei/zi, 100lei/lună, 400lei/6luni, 750lei/1an

Benzină
Non Euro – 15lei/zi, 300lei/lună, 1200lei/6luni, 2000lei/1an
Euro I – 10lei/zi, 200lei/lună, 800lei/6luni, 1500lei/1an
Euro II – 5lei/zi, 100lei/lună, 400lei/6luni, 750lei/1an
Euro III – 5lei/zi, 100lei/lună, 400lei/6luni, 750lei/1an
Euro IV – 0lei/zi, 0lei/lună, 0lei/6luni, 0lei/1an

Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

6 comentarii

  1. ba prostu` satului, cum poti sa spui ca e mai „echitabil” sa ai aceeasi taxa intre euro 2 si euro 3, sunt tehnologii diferite.. poti taxa diferit in functie de multe criterii, tip combustibil, capacitate cilindrica, dar sa ai taxa identica pentru norme euro diferite nu e echitabil .. trebuia sa il sustineti pe Vlad Voiculescu la Primarie

  2. Din argumentatia asta s-ar intelege ca motoarele Euro 5 si Euro 6 nu polueaza deloc.
    Un SUV cu motor diesel Euro 5 de 3-4 litri va putea traversa zilnic centrul capitalei gratuit. In acelasi timp, un autoturism clasa mini – Toyota Aygo / Citroen C1 (motor de 1 litru, Euro 4), care emite de 3 ori mai putin CO2 si de zeci de ori mai putine particule fine si oxizi de azot, va plati cateva sute de lei!?

    Taxa Firea… madam pandele din voluntari.

    • Poti sa duci pacatosul la groapa cu Toyota Aygo / Citroen C1 ? Duamna Fierea e ”larga” la minte si stie cum sa faca sa nu ajungeti sa fiti carati cu roaba, dupa ce va vor pune capac pulberile fine emise de motoarele Diesel…

  3. Din poluatorul plateste, se ajunge la poluatorul e incurajat. Cu cat mergi mai mult prin centru, cu atat e mai ieftin (60% reducere). Daca vrei intradevar sa descurajezi traficul, pretul pe zi trebuie sa fie acelasi indiferent de durata vignetei. Pentru confort poti sa introduci un abonament cu un numar de treceri, eventual taxare suplimentara post-tranzit (ca la utilitati). In niciun caz nu faci reduceri la durate mari, pentru ca incurajezi achizitia de astfel de vignete, iar efectul va fi nul.

  4. Un nebun arunca o piatra (taxa) si altii dezbat marimea si forma ei… Pana la urma de ce trebuie o noua taxa? De ce se iau banii de la fraieri si ce se intampla cu ei? Se va imbunatati cu ceva traiul in oras? Eu cred ca nu… Apoi, cine si cum verifica milioane de masini pe zi? Nu cumva costurile de urmarire sunt mai mari decat taxa isasi? Cineva de la balamuc spunea ca pacientii sunt dincolo de gard… Chestia m-a pus pe ganduri. Sanatate si la mai multe taxe!

  5. Firea propune pelicanii înghit .
    Orice taxa este abuziva atîta timp cat transportul in comun , parcările la intrarea în oraș , centura și taximetria nu sunt rezolvate .
    Când cele anterior menționate se rezolva , votez cu ambele mâini orice taxare pt centrul orașului .