G4Media.ro

DOCUMENT Saga banilor pentru baronii locali continuă: a treia tentativă de transferare…

Sursa foto: Comisia Europeană

DOCUMENT Saga banilor pentru baronii locali continuă: a treia tentativă de transferare a fondurilor UE copiază primele două eșecuri

Ministerul Fondurilor Europene a pus în dezbatere publică un proiect de OUG prin care vrea să transfere miliardele de euro din Programul Operațional Regional (fondurile pentru lucrările de investiții locale) de la Ministerul Dezvoltării la Agențiile pentru Dezvoltare Regională (ONG-uri controlate de puternicii șefi de Consilii Județene și primari).

Dacă va intra în vigoare, ordonanța de urgență ar produce o schimbare masivă în arhitectura gestionării fondurilor europene, ducând-o mai aproape de destinatari. De altfel, aleșii locali de toate culorile politice sprijină această mutare. Resursa majoră a fondurilor europene din Programul Operațional Regional va scăpa de controlul de la centru (exercitat de obicei de premier, prin intermediul ministrului Dezvoltării) și va trece sub control local.

Este cea de-a treia încercare a ministerului condus de Marcel Boloș de a promova această modificare radicală.

Prima a avut loc în februarie, dar atunci OUG-ul adoptat în ședința de guvern a fost retras de la publicare în Monitorul Oficial după ce Ministerul Justiției a dat aviz negativ, arătând că proiectul încalcă Constituția. Motivul? Cele opt Agenții pentru Dezvoltare Regională (ADR) nu au un statut juridic care să le permită să gestioneze fonduri europene. Ele nu sunt instituții publice, ci au statul de organizație non-guvernamentală. Or, pentru ca ele să poată gestiona fonduri, ar trebui modificată Constituția, iar regiunile să fie trecute în Constituție ca forme de organizare teritorială, la fel ca județele, orașele și comunele.

A doua încercare a fost un proiect de lege cu același obiect, adoptat în 10 iunie cu voturile PNL și PSD. Legea adoptată în 10 iunie a fost însă atacată de Înalta Curte de Casație și Justiție la Curtea Constituțională. Înalta Curte de Casație și Justiție a sesizat Curtea Constituţională pentru controlul constituţionalităţii, înainte de promulgare, a Legii privind unele măsuri în domeniul fondurilor nerambursabile europene (PL–x nr.354/2020), pentru un articol care le imune magistraților anumite termene în dosarele legate de fondurile UE. Curtea Supremă arată că legea aduce modificări statutului judecătorilor (regimul disciplinar aplicabil acestora) fără ca Parlamentul să fi respectat normele constituționale, încălcând ordinea de sesizare a celor două Camere. În plus, susține Curtea Supremă, legea a fost adoptată fără avizul Consiliului Superior al Magistraturii, încâlcându-se astfel o decizie anterioară a CCR.

Ministerul Fondurilor Europene încearcă deci să treacă această mini-revoluție în gestionarea fondurilor, chiar dacă are același obiect cu o lege deja votată în Parlament.

Foto: Comisia Europeană

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

7 comentarii

  1. Nu stiu de ce Constitutia Romaniei permite astfel de lucruri : ” Curtea Supremă arată că legea aduce modificări statutului judecătorilor (regimul disciplinar aplicabil acestora) fără ca Parlamentul să fi respectat normele constituționale, încălcând ordinea de sesizare a celor două Camere. În plus, susține Curtea Supremă, legea a fost adoptată fără avizul Consiliului Superior al Magistraturii, încâlcându-se astfel o decizie anterioară a CCR. ”

    Daca tot vreti s-o schimbati, faceti-o ca lumea. E de munca, chiar nu trebuie sa ne grabim. + Ca-s tone de bani la mijloc. Si-a batut Dragnea joc de cateva zeci de milioane, sa nu repetati greseala. Cu cap, calculat, nu e graba, an electoral, inteleg.

    Poate ar fi cazul sa incepeti sa ganditi …

  2. Daca pe vremea drumarului Dragnea, km de sosea avea 800 m, sa vezi de-acum incolo. Il vei putea masura cu ruleta.

  3. Ce fonduri europene nu se pot sifona nici macar prin dirijare catre firmele clientelei politice e mai comod sa fie respinse.

  4. Am citit OUGul, sa vedem ce spun Constitutionalistii, OUG zice:
    Art.3-(1) La nivelul celor 8 Regiuni de dezvoltare ale României, începând cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Agențiile pentru Dezvoltare Regională, organizate potrivit Legii nr. 315/2004 privind dezvoltarea regională în România, INDEPLINESC Rolul de Autoritate de Management pentru Programele Operaționale Regionale 2021-2027.
    (2) Începând cu perioada de programare 2021-2027 fondurile externe nerambursabile pentru dezvoltarea regională a României se organizează și se alocăprin cele opt Programe Operaționale Regionale.
    (3) În calitate de Autorități de Management pentru cele opt Programe Operaționale Regionaleorganizate la nivelul regiunilor de dezvoltare, Agențiile pentru Dezvoltare Regională îndeplinesc toate Funcțiile și Atribuțiile specifice unei Autorități de Management.”

    Pare OK!
    Nu stiu daca Constitutia permite din OUG sa modifici asa ceva!

  5. E evoluţia normală a hoţului politic postdecembrist, ajuns acum aşa rău încât nu mai ştie să dea o lege hoţească.

  6. Am gasit postata pe Site-ul MInisterului Fondurilor europene aceasta OUG, pusa in Consultare publica, dar NU am gasit nici o informatie DACA are acum Aviz Pozitiv de la Ministerul Justitiei!!
    E pusa in dezbatere publica din 8 Iulie 2020!(pozitia nr 36)
    http://mfe.gov.ro/informatii-de-interes-public/acte-normative-in-consultare-publica/

  7. Motivul real:

    http://www.cdep.ro/proiecte/2020/300/50/4/em452.pdf

    Pe pagina a 4-a scrie asa (incadrat in chenar si subliniat):

    Comisia Europeana a subliniat la data de 15 ianuarie 2020 ca indiferent de decizia politica privind arhitectura institutionala, nu va mai aproba un Program Operational dedicat interventiilor la nivel regional similar celui actual, implementat la nivel national, SUPERCENTRALIZAT si cu o diversitate de sectoare ce exced competentei MLPDA