G4Media.ro

Dilema PUZ: să țină de Primăria Bucureștiului sau de sectoare? (Articol susținut…

Foto:Albertophotography/ Dreamstime.com

Dilema PUZ: să țină de Primăria Bucureștiului sau de sectoare? (Articol susținut de Asociația Investitorilor de Real Estate din România)

Instituția care a inițiat Codul amenajării teritoriului urbanismului și construcțiilor (CATUC) a revenit de curând către Camera Deputaților cu precizări legate de recomandările pe care le sprijină și acelea pe care le respinge la textul viitoarei legi. În amplul document transmis se regăsește și subiectul Planurilor Urbanistice Zonale (PUZ). Ministerul Dezvoltării promovează un alt punct de vedere față de cel susținut de Asociația Investitorilor de Real Estate din România (AREI), care sprijină trecerea acestora de la Consiliul General al Municipiului București (CGMB) la Consiliile locale ale sectoarelor (CL). Argumentul ministerului sună astfel: „Susținem principiul descentralizării, dar totodată și pe cel al dezvoltării coerente a capitalei. Conform Codului administrativ, sectoarele sunt subdiviziuni ale unității administrativ teritoriale, nu UAT-uri independente (unități administrativ-teritoriale, precum comunele sau orașele – n.r.).”

Pe de altă parte, AREI recomandă acest transfer de competență de la CGMB la CL dintr-o serie de motive, primul fiind blocajul urbanistic. Sistemul actual este nefuncțional, fapt dovedit de statistică: în ultimii trei ani nu s-a aprobat niciun PUZ de către CGMB, iar blocajul administrativ ce a afectat sectorul de dezvoltări imobiliare și construcții a determinat o scădere a contribuției Bucureștiului la formarea PIB cu 7%. În plus, mari companii internaționale și-au anunțat reducerea sau încetarea operațiunilor din România, din cauza incertitudinii generate de situația din domeniul urbanismului în Capitală, potrivit dezvoltatorilor. Ei detaliază și efectul actualului blocaj – „prețurile locuințelor din București au crescut, provocând exodul oamenilor către zona metropolitană și crescând, în paralel, traficul și poluarea din oraș, întrucât majoritatea celor care au migrat spre zona metropolitană lucrează și își duc copiii la școală în București.”

AREI mai explică, totodată, de ce acest transfer de competență a aprobării PUZ-urilor nu ar afecta dezvoltarea coerentă a Capitalei: „În realitate, unitatea de viziune în ceea ce privește Bucureștiul se reglementează prin Planul Urbanistic General (PUG), eventual prin menținerea competenței la CGMB pentru acele PUZ-uri din zonele protejate sau care vizează zona de confluență dintre cel puțin două sectoare”, a subliniat Irina Dimitriu, Head of Real Estate, Partener Reff & Asociații/Deloitte Romania. Mai mult, dezvoltatorii pun accentul pe cunoașterea aprofundată a nevoilor comunității de către administrația la nivel de sector, care știe unde este nevoie de investiții în construirea de drumuri, școli, spitale, etc., în interesul locuitorilor din sectorul respectiv. AREI conchide: „Cele șase primării de sector și cele șase Consilii Locale beneficiază de servicii specializate – ele emit autorizații de construire (AC-uri) și planuri urbanistice de detaliu (PUD-uri). Având în vedere că primăriile de sector sunt implicate în emiterea AC-urilor, nu există nicio rațiune pentru care o altă autoritate (în speță, PMB) să aprobe PUZ-urile care stau la baza AC-urilor. PMB trebuie să joace un rol hotărâtor doar în cazul proiectelor care afectează mai multe sectoare (de exemplu, lucrări de infrastructură). Altfel, instituția care emite autorizațiile de construire trebuie să fie împuternicită să aprobe și PUZ-urile”.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează