
Angajaţii Şantierului Naval Mangalia, proteste în faţa Ministerului Economiei şi a Guvernului / Ei solicită redresarea şantierului a cărui activitate este întreruptă de aproape un an / Salariile pe ultimele două luni nu au fost achitate
Angajaţii Şantierului Naval Mangalia vor organiza, vineri, două acţiuni de protest, una în faţa Ministerului Economiei, iar cealaltă în faţa Guvernului şi solicită acţiuni urgente din partea statului pentru redresarea şantierului. Activitatea acestuia este întreruptă de aproape un an, cei mai mulţi angajaţi se află în şomaj tehnic, iar salariile pe ultimele două luni nu au fost achitate, transmite News.ro.
Susține G4Media. Click AICI pentru a redirecționa 3.5% din impozit - online, gratuit și simplu.
Urmărește cele mai noi producții video G4Media
- articolul continuă mai jos -
Reprezentanţii Sindicatului Liber Navalistul au anunţat organizarea a două acţiuni de protest vineri, în faţa Ministerului Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului şi a Guvernului României, în contextul agravării situaţiei de la Damen Shipyards Mangalia (DSMa).
Aceştia susţin că, deşi statul român este acţionar majoritar, nu îşi asumă responsabilitatea pentru administrarea şantierului, aflat în insolvenţă şi cu activitatea suspendată temporar din iunie 2024.
Protestul în faţa Ministerului Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului are loc între 11.30 – 13.30, iar cel din faţa Guvernului României între orele 13.30 – 15.00.
Reprezentanţii Sindicatului Liber Navalistul estimează că la aceste acţiuni de protest vor participa aproximativ 200 de persoane – membri de sindicat şi angajaţi ai şantierului.
”Scopul protestelor: transmiterea unui apel disperat către reprezentanţii statului român pentru a interveni urgent în sprijinul acestui obiectiv strategic aflat în pragul colapsului”, au transmis reprezentanţii Sindicatului Liber Navalistul.
Ei au precizat că activitatea şantierului este întreruptă de peste 11 luni (din iunie 2024), majoritatea angajaţilor se află în şomaj tehnic, drepturile salariale aferente ultimelor două luni nu au fost achitate, iar prima de Paşte şi alte drepturi prevăzute în contractul colectiv de muncă nu au fost acordate.
De asemenea, salariile compensatorii pentru angajaţii disponibilizaţi au fost plătite doar parţial.
Sindicaliştii au menţionat că doar o parte dintre angajaţii implicaţi în lucrări de reparaţii nave şi cei delegaţi în alte şantiere navale din România au fost plătiţi, şi aceştia cu întârziere şi parţial şi că există riscul ca nici în această lună şi nici în lunile următoare să nu se poată achita salariile, în lipsa unor măsuri concrete de sprijin.
”Fondul de garantare a creanţelor salariale a fost deja utilizat pentru perioada maximă legală de 5 luni consecutive (octombrie 2024 – februarie 2025) şi nu mai poate fi accesat. În aceste condiţii, salariaţii nu mai au nicio plasă de siguranţă în faţa neplăţii salariilor. Aceştia au fost privaţi de drepturile fundamentale prevăzute de legislaţia muncii. Salariat fără salariu este o contradicţie în termeni.
SLN a sesizat ITM Constanţa privind neplata indemnizaţiilor de şomaj tehnic şi a altor drepturi din CCM, precum şi plata parţială a salariilor angajaţilor care au reluat activitatea. ITM a efectuat un control, dar nu a transmis încă un răspuns oficial”, au mai precizat reprezentanţii Sindicatului Liber Navalistul.
Ei au reamintit că la protestul din 7 februarie, ministrul Economiei, Bogdan Ivan, anunţa existenţa a şase investitori interesaţi, dar că până la această dată, niciun contract de asociere nu a fost semnat, iar promisiunile făcute nu s-au concretizat.
SLN a mai afirmat că a solicitat în repetate rânduri intervenţia Administraţiei Prezidenţiale, a Guvernului României, a Ministerului Economiei, a altor ministere de resort, precum şi a Consiliului Suprem de Apărare a Ţării (CSAT), însă toate aceste apeluri au fost ignorate, la fel ca şi problemele grave ale angajaţilor şantierului.
”Este inadmisibil ca statul să rămână pasiv sau să asiste impasibil la prăbuşirea acestui colos industrial, fără să ia nicio măsură concretă. Nimeni nu este tras la răspundere pentru colapsul economic şi social care afectează direct mii de familii din Mangalia şi judeţul Constanţa. Între timp, personalul calificat părăseşte şantierul, fiind recrutat de alte companii din ţară şi din străinătate, iar comunitatea locală se confruntă cu o depopulare accentuată şi o criză economică majoră.Este inacceptabil ca singurul şantier naval din România unde statul este acţionar majoritar să fie lăsat să moară, în timp ce alte şantiere prosperă. De ce a preluat statul 51% din acţiuni dacă nu îşi asumă responsabilitatea administrării şi relansării activităţii?”, a precizat sursa citată.
Sindicatul Liber Navalistul solicită de urgenţă: plata integrală a salariilor restante şi a drepturilor prevăzute în CCM; sprijin guvernamental real şi imediat pentru finanţarea activităţii şantierului; încheierea unui nou contract de asociere cu un investitor serios şi competent; elaborarea şi aplicarea unei strategii clare pentru salvarea şi relansarea acestui obiectiv strategic.
”Promisiunile nu mai ajung. Situaţia este critică. Navaliştii nu mai pot trăi din vorbe. Dacă statul nu intervine acum, va deveni direct responsabil de închiderea şantierului şi de pierderea unei resurse economice esenţiale. Dispariţia acestor locuri de muncă va avea un impact devastator asupra economiei şi comunităţii locale”, a mai precizat SLN.
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankCitește și...
Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.