G4Media.ro

DOCUMENT Arhitectura fondurilor UE, schimbată radical printr-o lege PNL-PSD care mută controlul…

Foto: Calea Europeană

DOCUMENT Arhitectura fondurilor UE, schimbată radical printr-o lege PNL-PSD care mută controlul banilor de la guvern la autoritățile locale. Curtea Supremă atacă legea la Curtea Constituțională

Un proiect de lege susținut de PNL și PSD schimba radical arhitectura instituțională de gestionare a fondurilor UE destinate comunităților locale, ducând decizia la cele opt Agenții de Dezvoltare Regională (ADR) și scoțând Ministerul Dezvoltării din schema deciziei. Legea, votată pe 9 iunie, a fost atacată marți de Curtea Supremă la Curtea Constituțională pe motiv că încalcă dreptul la proprietate și ar modifica statutul judecătorilor.

Proiectul de lege a fost inițiat de Florin Roman (PNL), alături de parlamentari de la toate partidele mai puțin USR. În esență, modificarea majoră e că legea ia decizia și gestiunea banilor UE din Programul Operațional Regional (POR) de la guvern (Ministerul Dezvoltăriii) și le duce la cele opt Agenții de Dezvoltare Regională, adică opt ONG-uri controlate de liderii locali, primari și șefi de consilii județene.

  • Important: guvernul Orban a adoptat la începutul anului o ordonanță de urgență cu un conținut similar, dar a retras de la publicare actul legislativ pentru că a primit aviz negativ de la Ministerul Justiției. Problema semnalată de Ministerul Justiției în avizul dat e că aceste Agenții de Dezvoltare Regională sunt acum ONG-uri (fondate de primării și consilii județene) care nu pot îndeplini funcția de autoritate de management (AM), pentru că pot deveni autorități de management doar autoritățile publice. Or, arată Ministerul Justiției, cele opt Agenții de Dezvoltare Regională (ADR) nu pot deveni autorități publice decât prin modificarea Constituției, care în acest moment nu prevede existența unor autorități publice la nivel regional, ci doar la nivel central sau de județ.

Problema sesizată în luna februarie de Ministerul Justiției a rămas și în legea adoptată de Parlament.

De altfel, guvernul arată în punctul de vedere transmis Parlamentului că proiectul legislativ ridică probleme de constituționalitate. Cu toate acestea, Parlamentul a adoptat proiectul și l-a trimis la promulgare.

Marți însă, Înalta Curte de Casație și Justiție a sesizat Curtea Constituţională pentru controlul constituţionalităţii, înainte de promulgare, a Legii privind unele măsuri în domeniul fondurilor nerambursbile europene (PL–x nr.354/2020).

Curtea Supremă arată că legea aduce modificări statutului judecătorilor (regimul disciplinar aplicabil acestora) fără ca Parlamentul să fi respectat normele constituționale, încălcând ordinea de sesizare a celor două Camere. În plus, susține Curtea Supremă, legea a fost adoptată fără avizul Consiliului Superior al Magistraturii, încâlcându-se astfel o decizie anterioară a CCR.

O a doua critică adusă de Curtea Supremă se referă la afectarea dreptului de proprietate privată prevăzut de art. 44 alin. (1) din Constituție. E vorba despre un articol din lege care reglementează modul în care se pot realiza exproprierile în interes public.

Foto: Romania – regiunile de dezvoltare (sursa: Calea Europeană)

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

27 comentarii

  1. USR e singurul partid cinstit din parlament

    • Corect. Votul e pentru USRPLUS, in rest e irosit.

    • Las-o jos ca macane!

    • si cinstit si pregatit !

    • Legea e opera paparudei de Bolos de la fonduri europene, de profesie strungar, profesor, doctor, preot si mai nou ministru. De-a lungul carierei el i-a servit cu abnegatie pe cei de la UDMR, apoi PDL, PSD si in fine PNL. Acum pune fondurile europene sub controlul baronilor locali, asa ca toti il vor aplauda. Si da, doar USR nu e aceeasi mizerie.

  2. Pt ultima oara in viata mea voi merge sa votez USRPlus, gata. Daca nici acum nu reusim sa mergem inainte ca tara imi fac bagajele si plec cu toata familia.

    • adevarat.

      Oricum clasa politica se pisa pe noi pentru ca avem o groaza de oameni needucati care ii voteaza.

      Omul voteaza nu pentru ca gandeste rational, doar din sentimentele pe care le-a generat PSD/PNL aka. nationalism, extremism. Noi suntem cei mai tari din lume, deaia luam decizii fix pe invers comparativ cu alte tari, mai de actualitate ma refer la minoritati.

  3. Practic banii se imprastie in tara si banii sunt mai greu de sifonat de catre SIE la nivel central. Basically, de aia protesteaza USR.

  4. Cam multi gica-contra in tara asta! Parca se dorea descentralizare!!! Parca se dorea accelerarea absortiei de fonduri UE pe model Polonez, daca se poate! Parca se spunea despre ministerul dezvoltarii ca reprezinta un instrument la mana partidelor de la guvernare pentru „stapanirea” pe stilul „stick and carrot” a administratiilor locale!
    Si atunci? ce e gresit aici? doreati sa se faca descentralizarea pe stilul anaf prin centralizarea la nivel regional a atributiilor locale, lasand cele ale centrului intacte?
    G4 media – un pic de luciditate si profesionalism fata de mai putin heirupism nu strica – ADR-urile nu sunt „controlate” de autoritatile locale ci infiintate si urmarite in activitate de catre Consiliului pentru Dezvoltare Regională al Regiunii care are în componenta presedintii consiliilor judetene ale celor X judete din regiune si câte un reprezentant al consiliilor locale municipale, orasenesti si comunale, desemnati din fiecare judet, pe durata mandatului. Ex: https://www.nord-vest.ro/cdr-2/. Acestea la randul lor functioneaza la randul lor in baza unui regulament cadru elaborat de guvernul Romaniei!
    Pana acum, aprobarile finale si multe verificari redundante se faceau la Bucuresti, cu intarziere (lipsa de capacitate, uneori d einteres, alteori inadins etc).
    Ceea ce faceti voi la G4 media este curat Caragiale : „ori să se revizuiască, primesc! Dar să nu se schimbe nimica; ori să nu se revizuiască, primesc! dar atunci să se schimbe pe ici pe colo, şi anume în punctele… esenţiale”. Jenant!

    • Problema nu e ca nu vor descentralizarea, problema e ca aceasta Lege INCALCA Constitutia, cititi Punctul de vedere al Guvernului care face praf aceasta Lege!
      Cum a fost posibil sa treaca o astfel de Lege care INCALCA grosolan Constitutia?!
      Eu am citit Punctul de vedere al Guvernului, explica TOATE Punctele din Constitutie incalcate, ca apoi sa spuna ca „sustine” Proiectul, dar cu Observatii si propuneri!
      Cititi-l si veti intelege DE CE Legea ajunge la CCR!
      E varza legislativa, facuta de incompetenti care NU cunosc nici tehnicile legilsative si nici macar Constituttia, asta e grav, dina cest motuiv ajunge la CCR!
      Motive de NECONSTITUTIONALITATE!

      Cititi si Avizul Consiliului Legislativ:
      http://www.cdep.ro/proiecte/2020/300/50/4/pvg452.pdf
      Gasiti ca Avizul Consiliului legislativ e la fel, face varza Legea adoptata ulterior in Parlament si mentioneaza multe dintre Observatiile Guvernului, de exemplu LIPSA Studiului de Impact!
      Mai mult, referitor la LIPSA Studiului de impact, Consiliul legislativ scrie:
      „Sub acest aspect, amintim Decizia 331/2019 prin care CCR a retinut ca „lipsind Fisa financiara(initiala si reactualizata) NU se poate trage decat concluzia ca la adoptarea Legii s-a avut in vedere o SURSA de Finantare INCERTA, generala si lipsita de un caracter obiectiv si efectiv, NEFIIND asadar REALA”.

    • Scuze, am postat din nou Punctul de vedere al guvernului, pun acum Avizul Consiliului Legislativ:
      http://www.cdep.ro/proiecte/2020/300/50/4/cl452.pdf

    • uiti un amanunt, abia la centru contestatiile erau citite si interpretate in favoarea solicitanților de fonduri. stiu situatii clare, cand cei de la adr au sous ca ei nu aplica prevederile legale legate de rambursarea TVA pt ca e „complicat”, asa ca il trec pe neeligibil de la sine putere. sa nu mai spun, ca ei fac doar „secretariat”, efectiv pun semnatura pe ce evaluează niste „iexperti” externi, FARA SA VERIFICE SAU SA CONTESTE, niste fosile ieftine in cateva cazuri, care nu accepta nimic, ei nu gresesc, desi gresesc, si care te trimit in instanta. asa ca pardon, un control la centru era ff bine venit, asigura cat de cat o aplicare uniforma a regulilor la nivelul tuturor regiunilor.

    • @lili si george,
      Multumesc pentru precizări. se poate sa aveti dreptate, sau nu. am sa citesc opinia guvernului ca să-mi formez propria opinie. Oricum apreciez contribuția voastra.
      george – stii cum e, ca in orice firma sau institutie: daca nu delegi si autoritatea asupra a ceva vei avea parte doar de angajati pe post de secretare.
      Bolos vine de la conducerea adr nv după ce a fost ani de zile la conducerea departamentului de proiecte pe fonduri al orașului Oradea. Nu se poate zice ca nu a avut realizări! Ideea ca doar cei de centru stiu este una falsa- si ei la randul lor s-au mutat poate, acolo, dintr-un post din „provincie” .
      Rămân la ideea că trebuie descentralizare la nivel regional, nu are sens ca absolut toate mărunțișurile sa treaca prin centru. Cum se va face si cat de aiuristic( Lili poate avea dreptate aici) e alta mâncare de peste. Numai bine!

    • Ati citit Opinia Guvernului, v-ati documentat?
      Ma asteptam sa reveniti, dupa comentariul taios si acuzator, asa mi se pare corect!!
      Nu?!

  5. mike32:
    Penelistii actioneaza cot la cot cu PSD de parca ar fi in USL !

    Legea este neconstitutionala pt ca banii de la Uniune sunt dati Guvernului puterii executive care trebuie sa-i gestioneze Prin ministerul de resort. Or penelistii si pesedistii vor sa-i faca pierduti in teritoriu !

    PS. Daca le-ar reusi lucrul acesta ar putea incerca sa prosteasca CE cand aceasta i-ar intreba ce s-a ales de ei, pornind un carusel al raspunderii la institutiile din teritoriu !

    • @asdf. A se vedea exemplu poloniei și spaniei etc,unde regiunile accesează direct anumite linii. Sa nu privim absolutist – banii sunt dați țării, nu guvernului, parlamentului sau președintelui!
      bineinteles ca afara un cadru normativ si o strategie clare la nivel de țară pot aparea probleme.

  6. Adica, cu tot avertismentul Guvernului, parlamentrucilor li se falfaie de Constitutie!
    Rusine, javrelor!!!
    Am citit pasajele importante din Punctul de vedere al Guvernului: Proiectul initiat si apoi votat(in ciuda tuturor Obiectiilor si a Observatiilor Guvernului!) in Parlament e praf facut in Punctul de vedere al Guvernului, parca a fost „opera” unor analfabeti intr-ale Constitutiei, zice Guvernul!
    Ciudat e ca, DUPA ce face praf Proiectul legislativ, Guvernul spune in final:
    „III. Punctul de vedere al Guvenrului: Avand in vedere considerentele mentionate, Guvernul sustine ADOPTAREA acestei initiative legislative, cu propuneri si observatii”.

    Eu cred ca Guvernul Orban(Data documentului trimis de la Guvern la Senat e 21.05.2020) trebuia sa RESPINGA Proiectul legislativ, NU sa-l sustina cu atatea Observatii care INCALCA grav Constitutia!
    CUM sa sustii ceva care e PLIN de Articole care INCALCA Constitutia,(pe care Guvernulu chiar le mentioneaza in raspunsul catre Senat!), motiv pentru care acum ajunge la CCR!

    Cititi Punctul de vedere al Guvernului trimis Senatului: spune clar ca Proiectul legislativ NU are Studiu de impact(care ar estima Costurile si Beneficiile aduse in plan economic si social prin adoptarea acestui proiect de lege(!), NU sunt mentionate Regulamentele Europene la care se refera norma, macar din „perspectiva circumstantierii domeniului de aplicare al acestora,” iar asta cu ADRurile care sunt ONGuri, e monumentala(CUM sa GESTIONEZE BANI PUBLICI astfel de ONGuri, care NU sunt Ordonatori de Credite?!), apoi, zice Guvernul ca se incalca principiul Autonomiei locale, legiferat prin Constitutie(!), la un moment dat la Punctul 10, Guvernul zice ceva foarte grav, pe ocolite, e adevarat, ca acest Proiect legislativ e varza, zice asa: „prin folosirea unei tehnici legislative neadecvate, DACA un Proiect legislativ nu intruneste cerintele claritatii, preciziei, previzibilitatii si ale accesibilitatii normei juridice, legiuitorul sa fi adus in final atingere unor drepturi, libertati sau principii de rand constitutional”!
    Cititi Punctul 10 din Punctul de vedere al guvernului de la Senat, e jale!
    http://www.cdep.ro/proiecte/2020/300/50/4/pvg452.pdf
    NU am vazut niciodata un Punct de vedere al Guvernului la o Initiativa legislativa, sa arate atata INCOMPETENTA in Parlamentul Romaniei, varza e aceasta LEGE Adoptata de Parlament, RUSINE incompetentilor!!
    Nici nu ma mir, la ce grad de analfabetism vedem la parlamentarii romani!

    • Nu ai niciun citat din Constitutie care sa dovedeasca ceva despre ‘parlamentruci”. Ia articolul 61, „Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului român şi unica autoritate legiuitoare a ţării.” Tu ce faci in vie, canti sau organizeze anchete?

    • ai dreptate,dar lingaii astia de la ciuma galbena si ciuma rosie nu mai au replici,iar o dau pe aia cu Soros si alte prostii,desi la europarlamentare au luat-o in bot ca lumea ca nici draku n-a tinut cont de Soros cand a votat,doar saraciile si cei spalati pe creier.

  7. Hoti se gasesc pentru a face jaf, stafeta guvernarii va fi schimbata si nu trebuie pierduta cu orice pret.

  8. Uite parcursul legilastiv al Legii si Avizele de la Guvern, Consiliul legislativ si CES:
    http://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck2015.proiect?idp=18377

  9. Dar ce avem aici bubble boys? Se tem unii ca autoritatiile locale din Cluj, Timis, Sibiu, Bihor, Arad chiar ar folosi banii fara sa ii sifoneze prin spagarii din centru?
    Repede repede bagati un protest: Fara bani banii la autoritatiile locale! Ca voi sunteti contra orice!

  10. Și tragi apa.

  11. Dacă se făcea regionalizarea prin lege ,acum nu mai exista nici o problemă în atragerea fondurilor pe regiuni de dezvoltare. Dar sau opus baronii.Deh ciolanul….. .

  12. Băsescu alta soluție securista imorală care a trimis bătrâna la munca câmpului să mănânce pâine iar clanul lui a uzurpat Romania…Tot organizatiile obscure fac legea mafiei in Romania.