G4Media.ro

BREAKING Alegerile prezidențiale pot fi organizate în luna septembrie / Curtea Constituțională…

Sursa foto: Ilona Andrei / G4Media

BREAKING Alegerile prezidențiale pot fi organizate în luna septembrie / Curtea Constituțională a respins sesizarea USR

Alegerile prezidențiale vor putea fi organizate în luna septembrie. Curtea Constituțională a respins, miercuri, sesizarea USR la legea care a fost adoptată de Parlament în acest sens. Pentru a intra în vigoare, mai este doar un pas: promulgarea de către președintele Klaus Iohannis.

„În esență, Curtea a statuat că legea criticată realizează o redimensionare a intervalului de timp în care urmează a se fixa data alegerilor, ceea ce nu pune în discuție un element fundamental al dreptului electoral”, se arată într-un comunicat al Curții Constituționale.

Plenul Camerei Deputaților a adoptat marţi proiectul de lege iniţiat de UDMR și modificat de PSD care prevede schimbarea datei alegerilor preşedintelui României. În forma adoptată de Parlament și care va merge la promulgare, alegerile prezidențiale pot fi organizate la începutul lunii septembrie.

Premierul Marcel Ciolacu a anunțat deja că în coaliție s-a discutat ca alegerile prezidențiale să fie organizate în 15 septembrie – primul tur și 29 septembrie – al doilea tur.

Comunicatul integral al Curții Constituționale:

În ședința din data de 20 martie 2024, Curtea Constituțională, în cadrul controlului de constituționalitate a priori, a decis, cu unanimitate de voturi:

– A respins, ca neîntemeiată, obiecția de neconstituționalitate formulată de deputați aparținând Grupului parlamentar al Uniunii Salvați România și deputați neafiliați și a constatat că dispozițiile Legii pentru modificarea art.5 alin.(1) din Legea nr.370/2004 pentru alegerea Președintelui României sunt constituționale în raport cu criticile formulate.

În esență, Curtea a statuat că legea criticată realizează o redimensionare a intervalului de timp în care urmează a se fixa data alegerilor, ceea ce nu pune în discuție un element fundamental al dreptului electoral.

Comisia de la Veneția a observat că există trei categorii de sisteme de determinare a stabilirii datei alegerilor [Raport privind stabilirea datei alegerilor, adoptat de Consiliul pentru Alegeri Democratice la cea de-a 22-a reuniune (Veneția, 18 octombrie 2007) și de Comisia de la Veneția la cea de-a 72-a sesiune plenară (Veneția, 19-20 octombrie 2007)], România făcând parte din cel de-al doilea sistem menționat de aceasta [data alegerilor este stabilită de o autoritate, într-un cadru temporal destul de strict determinat de Constituție sau de legea electorală]. Legea criticată nu schimbă sistemul existent de stabilire a datei alegerilor, ci realizează o modificare de natură temporală în cadrul sistemului pentru care a optat legiuitorul român încă din anul 2004. Plasarea acestei date în ultima parte a mandatului în curs se înscrie în coordonatele democrației constituționale pentru a se asigura succesiunea firească a mandatelor, fără a se afecta caracterul plenar al mandatelor în curs. Între data anunțării alegerilor și data alegerilor există o distanță temporală rezonabilă pentru a permite tuturor factorilor politici interesați să se pregătească pentru competiția electorală.

Comisia de la Veneția [Codul bunelor practici în materie electorală. Linii directoare şi raport explicativ, adoptat de Comisia Europeană pentru Democrație prin Drept (Comisia de la Veneția), în cadrul celei de-a 52-a sesiuni plenare (Veneția, 18-19 octombrie 2002) și Declarația interpretativă privind stabilitatea legii electorale, adoptată de Consiliul pentru Alegeri Democratice la cea de-a 15-a reuniune (Veneția, 15 decembrie 2005) și de Comisia de la Veneția la cea de-a 65-a sesiune plenară (Veneția, 16-17 decembrie 2005)] a stabilit că sistemul electoral propriu-zis, componența comisiilor electorale şi constituirea circumscripțiilor electorale sunt elemente fundamentale ale dreptului electoral și nu pot fi modificate cu mai puțin de 1 an anterior datei alegerilor. Modificarea operată, extinzând intervalul temporal în care pot avea loc alegerile, nu reprezintă o reformă a legislației electorale și nu vizează un element de fond sau de substanță a sistemului electoral.

În consecință, Curtea a constatat că legea criticată respectă exigențele constituționale invocate.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

10 comentarii

  1. Se putea ca slugile PSD de la CCR sa nu faca partie pentru turistul lenes? Nu degeaba au fost la ordine in biroul PSD acum cateva zile. Se pare ca au respectat notitele luate.

  2. Corect. Singura sansa ca legea sa nu intre in vigoare e la presedinte. Sper sa o respinga 🤣

  3. Era BREAKING, daca CCR politizat confirma sesizarea USR. Altfel, era ceva de asteptat, majoritatea psd-pnl exista si in CCR.

    • Nu majoritate, unanimitate, neicusorule..

      Sunt 6 judecatori numiti de PSD-PNL, 2 de Iohannis si 1 de UDMR. Ce poti astepta de la acest CCR cand e vorba de o decizie care ii avantajeaza pe cei din PSD-PNL si pe Iohannis?

  4. Apoi era o surpriză dacă curtea corupților dădea o altă decizie .

  5. Doi mândri…degeaba. Ba nu. Mândri că și-au adus lor înșile stabilitate.

  6. Dar pana la urma care este scopul real al devansarilor alegerilor prezidentiale? Pleaca Iohannis mai repede de incheierea mandatului sau apoi peste 5 ani mai poate candida odata prin faptul ca al doilea mandat e incomplet?

    • Mandatul va fi complet. Noul presedinte va sta cateva luni pe bara. va fi ales, dar va fi la incalzire pana in decembrie.

      Pentru Iohannis insa e semnalul dat ca poate sa dispara complet din peisaj, sa joace la alte capete, pentru alte functii, etc. Avea omul nevoie musai de lunile alea libere, sa nu il mai incurce postul de la Cotroceni. Daca prinde vreo functie, se retrage si presedintele Senatului (adica Ciuca) mai sta o luna, doua, presedinte interimar

  7. Asta meritam. Am stat la cozi interminabile sa votam car.pa asta de presedinte. Acum trebuie sa modificam, adaptam, incalcam legi sa permitem acestei car.pe sa ocupe o functie mai inalta.

    • Pare ca asta a fost obiectivul mandatului : alta foncție ! Si mai speciala ! Motiunea, turul doi cu un anume candidat, simularea primei aliante pentru a ajunge la urmatoarea, narativele privind stabilitatea , etc, etc. Doar ca noi, nu intelegem ca -la fel ca in ocazii anterioare- , in turul doi ni s-a dat de ”ales”intre Naiba si Necuratul……