Premieră: Primarul Brașovului a lansat o dezbatere publică despre eventuala interzicere a automobilelor cu motor Diesel în oraș

rabla, masini, masini vechi, cimitir masini Sursa foto: Unspash/Sergio Souza

Allen Coliban, primarul Brașovului, a lansat pe pagina sa de Facebook o dezbatere legată de scădere poluării în oraș. Printre măsurile listate de primar se numără interzicerea folosirii motoarelor diesel în interiorul orașului, citând exemplul orașelor Atena, Bruxelles, Berlin, Madrid, Paris.

Coliban a listat mai multe recomandări dintr-un raport al ONG-ului Observatorul Român de Sănătate, care plasează Brașovul pe locul I în topul orașelor care iau măsuri împotriva poluării și care arată că unul dintre factorii decisivi în determinarea calității aerului este transportul.

”Mașini multe, diesel și vechi = aer plin de particule în suspensie (PM10, PM2.5) cauzatoare de cancer (prima cauză de îmbolnăvire de cancer conform Agenției Internaționale pentru Cercetarea Cancerului)”, arată Coliban.

Iată și lista recomandărilor asupra cărora edilul le-a cerut părerea cetățenilor:
– Încurajarea utilizării modurilor active de transport, precum bicicletele sau vehiculele electrice.
– Stabilirea unor zone cu emisii scăzute, unde au acces doar vehicule care respectă standarde ridicate de poluare.
– Scutiri de taxe pentru mașinile care poluează puțin
– Modernizarea transportului public în comun prin scoaterea din circuit a vehiculelor vechi și achiziționarea celora care nu poluează.
– Interzicerea folosirii motoarelor diesel în interiorul orașului (existente în Atena, Bruxelles, Berlin, Madrid, Paris).

Părerile brașovenilor care au participat la dezbatere au fost împărțite. Unii s-au declarat de acord cu interdicția, sugerând adoptarea ei graduală, alții au respins sugestia, arătând că ar lovi în locuitorii fără posibilități materiale.

Context. Cele mai mari primării din România continuă să eșueze în implementarea unor măsuri eficiente pentru reducerea poluării aerului, arată un studiu al ONG-ului Observatorul Român de Sănătate. Organizația amintește că, în ciuda măsurilor timide luate de municipalități, 29.000 de români mor anual din cauza bolilor provocate de poluare. Un singur exemplu: în 12 din cele 15 orașe analizate au fost achiziționate în ultimii doi ani autobuze Diesel, deși emisiile acestora sunt nocive pentru sănătatea populației.

Observatorul Român de Sănătate (ORS), a analizat măsurile concrete întreprinse de autoritățile locale în ultimii doi ani pentru a reduce poluarea aerului și a îmbunătăți calitatea vieții cetățenilor. În studiul ORS au fost incluse cele mai mari cincisprezece orașe din România, o analiză mai extinsă comparativ cu studiul precedent care a inclus zece orașe.

Primăriile care au făcut cele mai multe eforturi și au implementat cele mai multe măsuri pentru reducerea poluării sunt Brașov, Galați și Cluj-Napoca. Dacă Galați și Cluj-Napoca au fost în top 3 și în raportul precedent, un salt semnificativ a fost făcut de primăria Brașov, care a urcat 7 locuri. Cele mai puțin preocupate de reducerea poluării sunt primăriile din Brăila, Bacău și Constanța. Aflată de această dată pe ultimul loc, primăria Constanța are jumătate din punctajul penultimei clasate, potrivit studiului realizat de ORS.

Sursa foto: Unspash/Sergio Souza

Comentarii

  1. Corect e să plătești funcție de noxele măsurate si capacitatea motorului ,nu de tipul sau vechimea autoturismului !! Nu îți întreții mașina,plătești mai mult.Restul poveștilor (bs) țin doar de marile interese financiare,nicidecum de interesele generale ale oamenilor .Cu ce drept iei fiecăruia dreptul de a-și planifica viața funcție de posibilitățile proprii si nu funcție de percepțiile unui grup anume?! Ca să nu mai vorbim că se vând în draci si în continuare autovehicule pe motorină,iar prețul motorinei (mai mare dacât al benzinei) include inclusiv taxa de poluare,altfel de ce ar costa mai mult dacă procesul de fabricare e mai ieftin?!

  2. Acest Coliban a rezolvat probabil toate problemele Brasovului, iar acum a ajuns la arzatorul subiect al masinilor cu motor Diesel. Romania nu are – si nu va avea in urmatorii zece ani – o infrastructura decenta pentru a sustine trecerea spre electric. Oamenii nu au veniturile necesare pentru asa ceva (masinile electrice sunt inca scumpe, chiar si Daciile facute in China pe care Renault le vinde in Romania). Interzicerea masinilor Diesel nu se face, nea Colibane, asa, dupa ureche. Se face gradual, si oferind alternative viabile si concrete, nu unele “din gura”. Altfel, interdictia folosirii unei masini Diesel, doar pentru ca este Diesel, este un abuz. Solutia este taxarea diferentiata, in functie de poluarea produsa de fiecare motor, in felul acesta descurajezi achizitionarea de masini cu motor Diesel. Autobuze electrice, transport public care sa mearga ceas, asta trebuie facut inainte sa interzici motoarele diesel. Iar Brasovul, de fapt, nici nu are o problema cu poluarea. Toata discutia asta este inca o dezbatere artificioasa, menita sa dea impresia ca omul chiar face ceva, ceea ce nu se intampla in realitate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *