G4Media.ro

Dumnezeu nu mai locuiește aici?

Dumnezeu nu mai locuiește aici?

Nu există statistici cuprinzătoare, însă fenomenul este în creștere în multe țări occidentale unde procesul de secularizare a dus la eliminarea lăcaşurilor de cult, adică a bisericilor, scrie La Stampa, citată de Rador. Țări precum Franța, Belgia, Olanda, Elveția, SUA și Canada sunt printre cele mai afectate, dar şi în Italia efectele încep să se resimtă într-o măsură mai mică.

Problema este felul în care sunt utilizate edificiile dezafectate, supuse unor transformări în care se pierde complet sensul originar al clădirii, astfel încât fostele biserici devin discoteci, cluburi de noapte (așa cum s-a întâmplat în cazul unei faimoase biserici din Praga), garaje, gelaterii, moschei, magazine, baruri, restaurante, săli de sport, saloane de înfrumuseţare ş.a.m.d.

Modificări radicale care de foarte multe ori fac rău comunităţilor de cetățeni sau de credincioși şi care riscă să anuleze pentru totdeauna sensul sacrului aflat în istoria și în arhitectura acestor clădiri. Din aceste motive, Consiliul Pontifical pentru Cultură, Universitatea Gregoriană Pontificală și ICE, promovează o conferință internațională programată pentru luna noiembrie, la Universitatea Iezuiţilor, intitulată „Dumnezeu nu mai locuiește aici?“ dedicată acestui subiect.

Dar, mai ales, cu acea ocazie vor fi prezentate liniile directoare privind eliminarea și reutilizarea proprietăților bisericii, text care va fi discutat și aprobat în următoarele săptămâni de către delegațiile Conferințelor Episcopale din Europa, America de Nord și Oceania, care vor lua parte, şi ele la conferință.

În Italia există aproximativ 100.000 de biserici, din care 65.000 sunt parohiale, iar restul sunt deținute în primul rând de persoane private, de municipalități, regiuni, ordine și congregații religioase şi frății. FEC, Fondul Edificiilor de Cult de la Ministerul de Interne are puțin peste 820 de biserici, unele dintre acestea fiind faimoase precum Bazilica Santa Croce din Florența, S. Maria Novella și S. Marco din Roma, Santa Maria in Ara Coeli, S. Maria del Popolo, Santa Maria della Vittoria, S. Ignatie, S. Maria Nova și Sf. Francesca Romana, S. Maria Sopra Minerva, S. Andrea della Valle, Basilica din Ss. Giovanni şi Paolo al Celio. Lăcaşurile de cult ale FEC provin din exproprierilor efectuate de statul italian la 800.

Pregătind conferința, Cardinalul Gianfranco Ravasi, președinte al Departamentului pentru Cultură, a anunţat că a înregistrat ”un interes extraordinar din partea Conferințelor Episcopale din diferite țări”. Ravasi a explicat că fenomenul are mai multe aspecte: „Primul este istoric, deoarece problema rechiziționării proprietăților bisericii s-a verificat mereu, e destul să ne gândim la Napoleon, și apoi la perioada Renaşterii. Mai există şi un aspect geografic, deoarece problema priveşte țări foarte diferite între ele şi care se află în Europa, America, Oceania. În cele din urmă, nu trebuie neglijat nici aspectul socio-cultural deoarece fenomenul cedării lăcaşurilor de cult înseamnă declinul practicii religioase și a clerului şi progresul secularizării”.

(Sursa: Rador/ Tradcere de Cătălina Păunel/ Foto: Wikipedia)

 

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

12 comentarii

  1. Tradcere

    • Într-adevăr, traducerea (sau preluarea ei) este atât de proastă încât nu reuşesc nici măcar să ghicesc sensul câtorva fraze. Iată două exemple:

      „Lăcaşurile de cult ale FEC provin din exproprierilor efectuate de statul italian la 800.” Dincolo de greşala minoră a folosirii dativului se află lipsa de sens a lui „800”: anul 800? – atunci nu exista niciun stat italian şi niciun FEC; 1800? – aceeaşi problemă. Mister.

      „problema rechiziționării proprietăților bisericii s-a verificat mereu” – ce înseamnă că se verifică o problemă?

      Sincer, este un articol din care nu am înţeles nimic.

  2. Dar dacă oamenii nu mai sunt religioși? Având în vedere prețurile gigantice pentru chirire in Europa de Vest, eu zic că trebuie să găsim un nou rost folositor pentru biserici. De exemplu, în Olanda o biserică a devenit sală de forță, alta a devenit sală de conferințe/ evenimente talk, și alta a devenit club de noapte.

  3. Confirm și eu, după două vizite la fata locului, în Elveția poți organiza (ca exemplu) o seară de discotecă într-o biserica, aici:
    Traducere după Wikipedia: „Elisabethenkirche este operat de o asociație ecumenică ca „biserică deschisă”.
    Asociația „Offene Kirche Elisabethen“ este susținută de Reformată Biserica Evanghelică din Basel-Țară și Basel-City, Biserica Romano – Catolică din Basel-Country și Basel-Stadt și biserica creștină catolică și finanțat.
    În plus față de serviciile religioase este folosit, de asemenea , biserica comercial pentru concerte și nunți.”

  4. Confirm și eu, după două vizite la fața locului, în Elveția, la Basel, poți organiza (ca exemplu) o seară de discotecă într-o biserica, aici:
    Traducere după Wikipedia: „Elisabethenkirche este operat de o asociație ecumenică ca „biserică deschisă”.
    Asociația „Offene Kirche Elisabethen“ este susținută de Reformată Biserica Evanghelică din Basel-Țară și Basel-City, Biserica Romano – Catolică din Basel-Country și Basel-Stadt și biserica creștină catolică și finanțat.
    În plus față de serviciile religioase este folosit, de asemenea , biserica comercial pentru concerte și nunți.”

  5. Sa o luam ca la scoala primara:

    Redactia, care e MIZA si STRUCTURA TEXTULUI!? Care este ideea principala, intr-o propozitie?!

    … daca cumva e vorba de prezentarea unei conferinte, care VA AVEA LOC, abia in noiembrie, atunci asta se cheama RECLAMA si se semnalizeaza ca atare!

    Daca presupunem, prin cel mai caraghios absurd, ca acesta este cazul, regret eu, cel dintai, intamplarea, pentru oamenii cu simtul masurii din redactia G4Media …. si predau cazul colegului Scaraotchi … :o)

  6. Oamenii din tarile dezvoltate au inceput sa vada ce este biserica cu adevarat si anume un instrument pentru controlul maselor. De aici scaderea numarului de enoriasi. Totusi nu inteleg rostul acestui articol. Daca si voi incepeti cu stiri despre biserici e nasol, chiar de asta intram aici pe site. Cel mai scarbos dintre ritualuri e sa stai la cozi kilometrice sa pupi oasele unui mort ca sa-ti mearga bine. Ganditi-va un pic la asta.

  7. Este normal.
    Daca oamenii nu mai cred in „prieteni imaginari” inseamna ca nu mai au nevoie de lacase de cult. Nu se face astfel un rau comunicatilor respective caci acele comunitati nu mai au nevoie de asemenea lacasuri.
    Si este foarte bine ca lumea evolueaza si lasa in urma obiceiuri care nu mai au sens acum, in lumea actuala a cunoasterii.

  8. Din fericire, in Ortodoxie, sacralitatea se incapatineaza sa reziste cu mult mai multa forta intemperiilor vremurilor .
    Ceea ce se petrece in Vest, demonstreaza ca progresul tehnologic si bunastarea materiala nu sunt legate neaparat si de o evolutie spirituala, ci mai degraba de o depersonalizare a sacrului din om.
    Spunea cineva mai sus , ca este foarte bine ca religia dispare usor- usor, in lumea actuala a cunoasterii- ca si cum religia nu ar fi tot o forma de cunoastere.
    E ca si cum un astronom ar sta toata noaptea privind cerul instelat, in timp ce altii , trecand pe linga el, invaluiti intr-o anumita aura de ignoranta, s-ar intreba ce fel de bucurie gaseste acela in micile puncte de lumina asezate neuniform pe bolta cereasca.

  9. Biblioteci in incinta fostelor lacasuri de cult nu s-ar face. Doar discuteci, saloane de infrumusetare, baruri, magazine.
    Adica, in sens extins, forma e mai importanta decat fondul.

  10. Noapte in mintile occidentalilor! Va fi rău, domnilor care sustineti ideea transformării bisericilor in incinte de distractie! Chiar așa ? Chiar a fost uitat scopul pentru care crestinii intră intr-o biserică? Chiar nu v-au spus părintii vostri pentru ce mergem, fie si ocazional, intr-o biserică ? Nu este pentru distractii acel loc, ci pentru a gândi si a ne pune in legatură cu Dumnezeu. De curând, Jens Stoltenberg, secretarul General NATO a recunoscut:”Cred că există ceva mai mare decât omul. Unii îl numesc Dumnezeu, alții îl numesc altceva.Pentru mine, este vorba despre înțelegerea faptului că noi oamenii suntem mici în raport cu natura, în raport cu posibila înțelegere a noastră despre puterile care sunt mai mari și mai puternice decât omul .Găsesc asta într-o biserică”. Multi ani acest personaj a fost considerat ateu…dar iată …..
    Iar Einstein a spus : „”Știința fără religie este oloagă, religia fără știință este oarbă.”(“Science without religion is lame, religion without science is blind.”). Nu sunt moralizatoare prin aceste citate, ci doar aduc aminte….

    • Einstein nu a zis așa ceva. Citatele tale sunt milioane pe net. Nu mai credeți toate tâmpeniile. Einstein nu credea în prieteni imaginari.